Geimporteerde micro/rupsjes in rozen(bloem)blaadjes

Gestart door JohanvantBosch, november 06, 2019, 11:38:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Een vraag zonder foto's. Eventueel kan ik die later toevoegen.
Wij maken regelmatig thee van rozenknoppen die we meenemen uit Iran. Nu hebben we van vrienden een zakje met rozenblaadjes, ook uit Iran, gekregen waar op een gegeven moment micro's uit kwamen en later begonnen er ook larven/rupsjes rond te kruipen. Ik vermoed dat er poppen met de rozenblaadjes zijn meegekomen.
De rozenblaadjes gebruiken we uiteraard niet meer, maar ik heb wel een paar vragen:
- zijn er enkele soorten aan te wijzen die dit mogelijk zouden kunnen zijn?
- zijn die soorten inheems of kan het ook een 'exoot' zijn?
- Ik kan wel even foto's van de larven maken, maar die zijn vrij non-descript. Volgens mij heb ik daar toen bij de vlinders niet aan gedacht. Maar die kans krijg ik wellicht nog.
- Kan ik dit gewoon weggooien of loop ik hiermee de kans dat ik een exoot introduceer in NL?
Alvast dank!
Groeten,
Johan

janvdbrugge

Hallo Johan,
Ik heb geen antwoord op jouw vragen, maar bedacht dat het voor sommige lezers misschien leuk is om te vermelden dat we in Nederland al een (nacht)vlindersoort hebben die Rozenblaadje heet (Miltochrista miniata, familie Beervlinders). Geen idee of die ook in Iran voorkomt; enige connectie is er niet, natuurlijk, want het Rozenblaadje is blijkbaar genoemd naar de kleur: licht rozerood (miniata = meniekleurig) met een zwart "kriebellijntje" op elke voorvleugel.
Groeten, succes met eventueel opkweken. Jan van der Brugge