Melitaea (Mellicta) spec.

Gestart door bartvanhoof, november 04, 2019, 17:22:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

Ivm hardschijf en computer problemen ben ik mijn foto's aan het doornemen ... tijd om alles in één plek volgens een systeem te organiseren ... nu rest nog een folder Melitaea (Mellicta) spec., hieronder vallen de soorten:

- Melitaea parthenoides
- Melitaea deione
- Melitaea celadussa / Melitaea nevadensis / Melitaea athalia

Een aantal vragen ...
- Van groep #3 ... welke is van toepassing in Cantabria (noord Spanje)?
- Ik weet dat er een blog is met aantekeningen van wat verschillen zijn ... maar die is nogal verwarrend ... is er een "simpler" overzicht, bijv. misschien valt met een verspreidingskaart al wat af hier.

Ik kan nergens echt goede informatie vinden, en dat dure boek heb ik niet ter handen ... Tja, desnoods zet ik alles als M. (Mellicta) spec. weg, geen probleem, maar zou leuk zijn om toch wat te kunnen determineren tot soort. :)

dank,
bart.

caliprobola

Melitaea nevadensis is een ongeldige naam voor Melitaea celadussa; M. athalia (sensu stricto) komt niet voor op het Iberisch schiereiland.

bartvanhoof

Dank Pieter,

Dus als ik het goed begrijp ... dan blijven deze opties over:

- Melitaea parthenoides
- Melitaea deione
- M. celadussa - deze https://observation.org/user/view/108214?sp=674&prov=0&from=2015-05-16&to=2019-11-04 (nu nog M. athalia) ... moeten allemaal ten minste onder deze soort (als ze kloppen).

'tis een beetje een zooitje. :)

gr,
bart.


bartvanhoof

Ok ... wat opgeschoond.

Ik zal navragen deze winter of ik ook voor 2020+ een vergunning kan krijgen zodat ik een paar exemplaren hier kan vangen en houden voor onderzoek. Nu een cursus zoeken waar ze leren over verder onderzoek ...

gr,
b.