Hoofdmenu

Lamiaceae

Gestart door Tom van Noort, november 04, 2019, 14:10:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tom van Noort

Ik zou graag willen weten welke soort dit is?
In eerste instantie was mij de voortuin (vol met deze planten) niet opgevallen. (Foto's van de bloemen betreffen planten uit de voortuin).
Alvast bedankt!

Groet,

Tom.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/181758446/.
1 Lamiaceae spec. bloeiend, verwilderd, veldwaarneming
datum: 2019-10-31
locatie: Reuver (LI)

foto's:











Uit de dichtstbijzijnde voortuin ontsnapt.


nielseimers

Het heeft wel iets weg van Bonenkruid (Satureja).

Rien Ondersteijn

Vind ik ook-maar ik ken 'm niet zo behaard...
Of ligt dat aan het vochtig weer ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Tom van Noort

Hallo Niels en Rien,

Bonenkruid vind ik een erg goede kandidaat. De bladeren zijn inderdaad flink behaard (ligt niet aan het weer) en stijf.

Groet,

Tom.

...dan maar invoeren als Sarureja sp.?

William de Jong

Ik moest ook gelijk denken aan Bonenkruid. Heb even vergeleken, want ik heb zowel S. hortensis als S. montana (hoewel deze bijna al z'n blad al kwijt is) in de tuin staan. Maar beiden zijn lang niet zo behaard, met het blote oog zelfs kaal. Ook is de groeiwijze minder gedrongen dan ik op de foto's van Tom zie.

Groeten, William de Jong

nielseimers

Je zou eventueel wat extra kenmerken kunnen bekijken. Op Blumen in Schwaben worden de twee soorten uitgesleuteld op basis van bloemlengte, beharing in de kelk (vruchttijd), gesteeldheid van de stengelblaadjes en beharing op het bladoppervlak. Daarna maar eens andere literatuur bekijken. Maar ik vermoed dat dit voorlopig wel Satureja spec mag heten.

Rien Ondersteijn

Citaat van: William de Jong op november 05, 2019, 12:08:27 PM
Ik moest ook gelijk denken aan Bonenkruid. Heb even vergeleken, want ik heb zowel S. hortensis als S. montana (hoewel deze bijna al z'n blad al kwijt is) in de tuin staan. Maar beiden zijn lang niet zo behaard, met het blote oog zelfs kaal. Ook is de groeiwijze minder gedrongen dan ik op de foto's van Tom zie.

Maar toch: zie jij kans om van de bebladerde Hortensis een paar kiekjes te plaatsen van ongeveer dezelfde afstand ? :duim:
Hopelijk zijn dan overeenkomsten te zien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

William de Jong

Excuus, excuus.. ik heb mij vergist. In een hoekje van de tuin staan de beide soorten bonenkruid bij elkaar, maar ook hyssop.. (Hyssopus officinalis), alledrie in uitgebloeide staat. Ik had de hyssop voor bonenkruid aangezien, maar na het proeven van de blaadjes kwam ik achter mijn fout..
Al met al is het bonenkruid wat ik hier heb niet fotowaardig meer, helemaal verbruind / er lijkt weinig leven meer in te zitten zelfs. Aan de verdorde / verbruinde blaadjes is nog wel een behaarde bladrand te zien.

Tip voor Tom, proef even aan de blaadjes, bonenkruid heeft een beetje scherpe tijmachtige smaak.

Groeten, William de Jong

Rien Ondersteijn

Ik geloof toch wel in Satureja.De bladeren o.a.stralen dat ook uit.
Ook blijkt hier https://www.actaplantarum.org/galleria_flora/galleria1.php?view=1&id=908 dat de beharing best aanwezig kan zijn en dat Montana meerdere ondersoorten heeft.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

#9
Inderdaad Winterbonenkruid - Satureja montana, ik heb honderden planten staan, ze zijn winterhard, een goede insectentrekker, heerlijk kruid om mee te koken en ideaal voor combinatieteelt in de moestuin. Gemakkelijk te vermeerden, ik geef ze aan vrienden ter vervanging van hun buxus. De plant lijkt van veraf kaal maar met een goede camera zie je inderdaad beharing zoals op bovenstaand foto's.

vriendelijke groet
Nathalie

Tom van Noort

Dank iedereen! Naar aanleiding van o.a. de reactie van Nathalie maak ik er Satureja montana van.

Groet,

Tom.