Is het momenteel herfst of november?

Gestart door Arp, november 03, 2019, 11:30:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

ObsID denkt dat het herfst is, maar slechts met 58% ofzo. Als ik ze zelf naast elkaar houd, heb ik ook een lichte voorkeur voor herfst, maar ik heb werkelijk geen idee waar ik echt op moet letten ...

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/181853146/.
1 Herfstspanner - Epirrita dilutata imago
datum: 2019-11-03
locatie: Heino - Den Alerdinck (OV)

foto's:


Is er wat van te maken door jullie, of te ver afgevlogen en dus Epirrita spec. ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#1
Volstrekt het vorige topic op dit forum over het hoofd gezien:
Citaat van: Sam Eijkenboom op november 02, 2019, 19:23:26 PM
De drie soorten Epirrita zijn op uiterlijk zeer moeilijk te onderscheiden, dus Epirrita spec. is de beste keuze.

Dat komt overeen met de info op Lepiforum (met dank aan Ingrid):
CiteerSowohl die Falter als auch die Raupen der drei mitteleuropäischen Epirrita-Arten sind schwierig voneinander zu unterscheiden. Eine ausführliche Determinationshilfe, die auf Untersuchungen von Tieren aus Nordrhein-Westfalen basiert, gibt [Hans-Joachim Weigt im Lepiforum] mit dem Hinweis, dass sie nicht unbedingt für die mitteleuropäische Fauna repräsentiv ist. A. Steiner [Lepiforumsbeitrag A. Steiner, 28. Oktober 2008] erläutert seine Erfahrungen nach der Genitalüberprüfung zahlreicher Tiere aus Baden-Württemberg und stellt fest: "Mein Gesamteindruck ist, daß die angeblichen äußeren Merkmale allesamt Daunenkissen-Merkmale sind: weich, weicher, am weichsten ...". Eine sichere Unterscheidung der Arten am Falter- oder Raupen-Foto ist ausgeschlossen, so dass Anfragen hier grundsätzlich mit "Epirrita spec." beantwortet werden.

In dat licht is het dan wel weer opvallend hoeveel foto's er op waarneming toch op soort gevalideerd zijn (vandaar dat ik toch wat hoop had).
Is het hier, binnen de beperkte regio "Nederland", overzichtelijker/constanter?

Vanwege deze tekening in het berichtje van Hans-Joachim Weigt heb ik nog geprobeerd om een uitsnede van de voeler erbij te zetten, maar die is wel errug slecht helaas :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ben Kruijsen

ik heb er het nodige gevalideerd. Ik vind autumnata vrij goed te herkennen aan de bovenzijde voorvleugel. Ik heb ooit een hele serie vermeende mannetjes autumnata's (op basis van de voorvleugel) verdoofd en gecheckt op achterlijfkenmerken en die bleken allemaal te kloppen, ook een serie vermeende dilutata's. Dat gaf dus enig vertrouwen. Ik vang altijd in de kustduinen en daar is christyi niet te verwachten maar die is natuurlijk niet 100% uit te sluiten. Ik valideer nu twijfelgevallen E. species, de rest autumnata of dilutata. Opvallende vleugeltekening (misschien chistyi?) ook als species. Alternatieve aanpak zou zijn alles onder species te rangschikken behalve de waarnemingen van mannetjes met foto's van uitwendig genitaalapparaat. Bij mijn aanpak zou je misschien in de toekomst als er wellicht andere kenmerken worden onderscheiden alsnog (een deel van) de epirritra's aan de hand van foto's kunnen determineren.  Dan is een eerste schifting in autumanata en dilutata zoals die er nu is wellicht handig.

Arp

Hallo Ben,

hartelijk dank voor je uitleg!

Als er beesten (niet op genitaal) gevalideerd zijn dan kan het niet anders dat jullie het vertrouwen hebben dat je, binnen "ons" gebied, tenminste sommige individuen duidelijk genoeg kunt onderscheiden en ik heb uiteraard helemaal geen reden om aan jullie deskundigheid te twijfelen, maar ik ben een nieuwsgierig mens dus het is leuk om wat achtergronden te kennen, vooral als er (kennelijk) verschillend over gedacht wordt hier en daar.

Het is altijd wel mooi om te zien dat sommige mensen met een bepaalde groep zoveel ervaring opbouwen dat ze bijna blind op de eerste blik dingen onderscheiden waar wij onervaren stumpers niet eens naar kunnen raden :)

Mijn waarneming had ik voor de zekerheid maar alvast in spec. veranderd en die is als zodanig ook al door Jack gevalideerd, dus dat lijkt me goed opgelost zo, toch?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)