Nachtvlinder lamp op accu

Gestart door Erik van Dijk, november 02, 2019, 11:24:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

Zijn er mensen die ervaring met met een nachtvlinder lamp op een accu in plaats van een generator of stopcontact?


https://www.xtorm.eu/en/all-products/xtorm-ac-power-bank-pro-41-600/

Met 147 Wh zou dit genoeg moeten zijn voor een 125W lamp.
En 41000mAh zou genoeg moeten zijn om de lamp liefst 38 uur te laten branden. Er is wel een kleiner model maar daar kun je maar 87 W mee generen. 
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Arp

Misschien ben ik te dom, maar ik snap niet hoe je aan die 147Wh komt?

Ik zie een spec staan van 41,6Ah, maar er staat nergens bij op welk voltage dat is. Is dat op de 5V USB-uitgang? Is dat op de 220V AC uitgangen? Of is dat de capaciteit van de ingebouwde accu's (dat denk ik eigenlijk) en zo ja met welk voltage werkt dat ding dan intern? Alleen als je dat weet en je weet de efficiëntie van de DC-AC trap kun je gaan rekenen aan de tijd dat het ding een 230V 125W lamp kan laten branden, of zie ik dat verkeerd?

Ingangsspanning zou 24VDC @2A zijn (ik neem aan dat dit dan de uitgang van de meegeleverde lichtnetadapter zal zijn). Dat zegt principieel niks over de ingebouwde accu's, maar laten we eens aannemen dat het iets van een gebruikelijk Li-Ion contructie zal zijn, dan denk ik bij 24V ingang aan een cellenblok van 19,2V nominale uitgangsspanning (21,6V laadspanning), zoals bijvoorbeeld ook in accu's van hybride voertuigen toegepast wordt (o.a. Prius). Met 41Ah @ 19,2V kom ik op grofweg 780Wh en die moeten gebruikt worden om de DC-AC omvormer aan te sturen, die ook wat verlies zal hebben, dus ik vermoed dat je uit zult komen op maximaal een uur of 5 branden met je 125W lamp.

Maar nogmaals, dat is een beetje "geraden" naar aanleiding van de specs. Die 41,6Ah uit de specs zeggen me helemaal niks zonder het bijbehorende voltage ... of snap ik het niet ?!?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo Erike en Arp,


41000mAh is 41Ah

Als je een 12 naar 230 omvormer hebt, die van 12Volt Gelijkstroom - Volt 230 Wisselspanning maakt, gebruikt deze ook energie.

In theoorie kun je er van uit gaan dat een 125 Watt lamp (230v) grofweg 10Ah trekt (125:12v)
als je een accu hebt van 41000mAh = 41Ah, dan kun je in theorie 4 uur hiervan gebruik maken. ( 41:10)
Let wel, het omzetten naar wisselspanning kost ook energie, en om dit uit te rekenen word het heel ingewikkeld, dus die volle 4uur word niet gehaald, en dan minus de ernergie die het omzetten kost, de weerstand ed.

Heb zelf ook al met de 230v - 250watt HPL in het veld gewerkt : zie foto

Grtzzzz

Gerard

Arp

Ja, dat zeg ik dus min of meer. Als de spanning van de interne accu's 12V zou zijn, kom je op de berekening van Gerard uit inderdaad (een uur of 4).
Maar het is Li-Ion dus zal het geen 12V zijn. Mijn "best guess" is dat het iets van 19,2V zal zijn en dan kom je wat beter uit met je brandduur voor de lamp (misschien 5 uur of een tikje meer dan?), maar het is allemaal maar een slag in de lucht, want die 41Ah zegt zonder nominale spanning van de accucellen dus helemaal niks ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Erik van Dijk

Hoi Arp en Gerard,

Het gaat om zowel de piekbelasting als de duur.

Het vermogen voor de lamp is 125 W.
De spanning keer het amperage is het vermogen.
Het amperage is dus 0,54 A (125/230). Dus in een uur 0,54 Ah. Toch? 

De accu heeft 41.000mAh = idd 41 Ah.

Dus zou je 41/0,54 = 75,9 uur de lamp aan kunnen hebben. Meer dan genoeg dus

Het gevraagde piekvermogen is 125 W. Hiervoor is de 147 Wh genoeg, maar inderdaad ik vergat het verlies van gelijkspanning naar wisselspanning. Wellicht is dit te weinig. Ik weet alleen niet of de lamp het dan niet doet of dat hij iets minder hard brand.


Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

GerardL

Hall Erik en Arp,

Zie nu onder aan pagina staat : 230v en dan 200wat
Dan kun je theoretisch met je 125w lamp een uur en nog iets werken.
Maar mijn ervaring is met packs, dat ze nog geen half uur werken, heb ook al
eens met "nooduitgang" accu packs getest, die ook 230v hadden, die hadden dan
350watt maar gingen net geen 2 uur mee.

Grtzzzz

Gerard


Erik van Dijk

Hmmm,

dan toch maar eens over een generator denken.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Arp

Even voor het goede begrip:

Citaat van: Erik van Dijk op november 12, 2019, 20:23:03 PM
Het amperage is dus 0,54 A (125/230). Dus in een uur 0,54 Ah. Toch? 
Ja. Het verbruik is ongeveer 0,5 Ah op 230V

Citeer
De accu heeft 41.000mAh = idd 41 Ah.
Ja, maar bij hoeveel volt?

CiteerDus zou je 41/0,54 = 75,9 uur de lamp aan kunnen hebben.
Nee. Hier zit de crux.

Die 41Ah is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan de kant van de accu en die is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid géén 230V (laat staan wisselspanning) maar vermoedelijk(?!?) iets van 19,2 Volt.

Je zult begrijpen dat als ik 41 uur lang 1A uit de 19,2V accu kan trekken, dat dit niet overeenkomt met 41 uur lang 1A op 230V eruit trekken.

Heel kort door de bocht komt dat maximaal neer op 41/(230/19,2) ~= 3,4 uur in plaats van 41 uur. Maar dan bereken je niks voor verliezen in de omvormer en interne weerstand/opwarming/zelfontlading van de accu etc. dus hoeveel er van die 3,4Ah op 230V overblijft in real life is nog maar de vraag. Laten we aannemen dat het een 2,5Ah zal zijn, dan kun je daarmee rekenen aan je lampie en bij 0,5A voor het lampje kan die het dan een uur of 5 volhouden. Theoretisch.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Erik van Dijk

Er staat:
Output
2x USB 5V/3.4A total 1x USB-C 5V/3.1A 2x 220V AC 50Hz 200 Watts


Dus dat lijkt me 220V. Toch?
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Arp

For the sake of argument, lees ik daar 3x 5V en 2x 220V, dus welke zou ik dan moeten nemen?

Punt is: De specificaties zijn - zoals gebruikelijk in marketingpraat - nietszeggend onduidelijk gehouden en dat is vermoedelijk "expres" zo gedaan of marketing-onbenul.

Zo'n waarde als 41.000 mAh zegt me helemaal niets als er niet bij staat bij welk voltage dat is. Impliciet ga ik er een beetje vanuit dat dit de accucapaciteit zal zijn (Ah is een heel gebruikelijke "specificatie" voor accu's, maar normaal weet je dan wel om watvoor accu het gaat, 12V auto-accu van 50Ah, oplaadbare AA-"batterij" van 2400mAh - dat soort dingen). Hier wordt met geen woord over de opbouw van de interne accu gerept, dus welbeschouwd heb je geen idee - ik kan alleen maar gokken dat het 19,2V zal zijn vanwege de specificaties van de lichtnetadapter die er wel ergens bij staan, maar voor hetzelfde geld is het een accu van 14,4V of 7,2V en dan wordt de berekening weer heel anders en hou je nog minder uren over. Je weet het gewoon niet, want de info die je nodig hebt om het wel te weten staat niet in de "verkooppraat" - je kunt er dus helemaal niet mee rekenen, maar we proberen hier min of meer een educated guess ernaar te doen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#10
Voor de volledigheid:
Citaat van: GerardL op november 12, 2019, 21:09:21 PM
Zie nu onder aan pagina staat : 230v en dan 200watt
<knip>... accu packs getest, die ook 230v hadden, die hadden dan 350watt maar gingen net geen 2 uur mee.
Dit is een ander soort specificatie die niets zegt over de capaciteit van de accu, maar over de maximaal leverbare stroomsterkte.

Als de uitgang 200W is kun je er dus maximaal een 200W lamp mee laten branden. De 125W lamp valt daar ruim binnen, dus geen probleem, maar een boormachine van 450W hoef je niet te proberen, want dan gaat (hopelijk) een overbelastingsbeveiliging eruit, of de spanning zakt drastisch in, of je uitgangstrap smelt of de accu verbrandt ofzo of allemaal tegelijk.

Duzz: Die 200W @220V vertelt je hoe zwaar je het systeem mag belasten, maar zegt wederom nog steeds niets over hoe lang het ding het bij de gedachte belasting vol zal houden - daarvoor is de accucapaciteit (en de verliezen) nodig en die staat wel aangegeven (denk ik) met 41.000mAh, maar zonder erbij te vertellen watvoor accu het is, dus daar kun je verder ook niks mee.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

EteA

Dag Erik,

Probeer het met je auto! Doe ik ook, ene zijde wit-licht andere zijde 2x black light. Enige is (proefondervindelijk) letten op de belasting dat de zekering niet doorbrand als je de sigarettenaansteker gebruikt. Inmiddels een convertor in gebruik die ik rechtstreeks op de accu aansluit ivm nieuwe zwaardere lamp. Ik laat wel de auto stationair draaien omdat ik ook nog naar huis wil na afloop... (Begin van de avond krijg je soms de vraag of je autopech hebt.)

Gr Edo

grunsven

In feite gebruik je dan dus heel grote generator.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

William de Jong

Je auto lang stationair laten draaien is overigens niet zo best voor de auto zelf.. en ook niet voor het milieu natuurlijk, de verbranding is namelijk niet echt efficiënt.

Groeten, William de Jong

Bart van Hoogstraten

Citaat van: William de Jong op januari 28, 2020, 11:21:43 AM
Je auto lang stationair laten draaien is overigens niet zo best voor de auto zelf.. en ook niet voor het milieu natuurlijk, de verbranding is namelijk niet echt efficiënt.

Dat ligt er maar net aan wat voor motor je hebt. Bij een diesel maakt dat niet, die kun je net zo lang stationair laten draaien tot de tank leeg is en hij ondervindt daarvan geen versnelde slijtage of schade. Op de display van mijn nieuwe dieselbus (eco-label 6) wordt het verbruik weergegeven tijdens stationair draaien en die geeft aan dat dat 0,6 liter per uur (80 eurocent) is bij 850 rpm. Als je hem gebruikt om stroom op te wekken zal het verbruik natuurlijk wat hoger zijn. Misschien dat een aggregaat efficiënter is maar die moet je dan wel eerst aanschaffen. (Ik gebruik in het veld en op vakantie overigens een power bank van 21.000 mAh in combi met 1 of 2 5W-LED-UV-lampjes en een afgedankt beddenlaken. Met 1 lampje brandt hij de hele avond en nacht, met 2 lampjes een lange avond. De power bank laad ik op tijdens het autorijden of in een hotel. De powerbank kostte nog geen € 30,-, de lampjes € 8,50 per stuk, Het stinkt niet, maakt geen geluid, kost geen drol, neemt geen ruimte in beslag en is veel leuker dan barbecueën of fikkie stoken  :blink: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/