help de pop komt uit!

Gestart door Jeroen Hoek, oktober 31, 2019, 15:12:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

ik heb een pop van een atalanta.
hij heeft in een (warme) groentekas gehangen ik heb hem mee naar huis genomen want ik wou weten wat het word.
door de warmte heeft hij zich te snel ontwikkeld, de kleuren van de atalanta zijn al helemaal zichtbaar ik den niet dat hij lang pop blijft.
maar als hij nu uitkomt wat moet ik dan met hem doen?
bloemen of andere voedselbronnen zijn er niet zo veel meer.
met vriendelijke groet, Jeroen

caliprobola

Loslaten. Hoewel atalanta geen echte diapauze lijkt te kennen proberen een aantal imago's de laatste jaren bij ons te overwinteren en ze lijken daar vaak in te slagen ook. En als het toch nog te koud onder de voeten wordt voor de vlinder dan probeert die zich nog wel wat zuidwaarts te verplaatsen. 2019 was overigens een erg goed jaar voor atalanta met bv vandaag nog 40+ ex gemeld op waarnemingen.be (waarvan verschillende Z-waarts vliegend).

Jeroen Hoek

het vriest hier al, kan een actieve vlinder vrieskou overleven?
met vriendelijke groet, Jeroen

Michiel en Milka

Er zijn verschillende soorten die als imago overwinteren. Citroenvlinder bijvoorbeeld. Die kunnen aardig wat vorst hebben.
Groet, Michiel

caliprobola

Citaat van: Michiel en Milka op oktober 31, 2019, 22:49:29 PM
Er zijn verschillende soorten die als imago overwinteren. Citroenvlinder bijvoorbeeld. Die kunnen aardig wat vorst hebben.
Dat zijn soorten die aangepast zijn aan een diapauze in het adulte stadium, waarbij het metabolisme tijdens de winter op een laag pitje wordt gezet. Atalanta heeft geen diapauze, vandaar dat de soort terug naar het zuiden trekt. Maar ongeacht dat feit lijkt de soort er almaar meer in te slagen in de lage landen te overwinteren - ongeacht dat er in al die winters wel eens wat vorstdagen zijn. Enkele vorstdagen lijken dus geen probleem te vormen, zolang het geen te lange periodes te hard vriest.