mog zwartpuntvolgeling Estland

Gestart door c.witkamp, oktober 27, 2019, 08:08:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

Bijgaand drie foto's van een wat afgevlogen noctua, lijkt me. Daar hebben we er hier zeven van, waarbij huismoeder en breedbandhuismoeder al direct afvallen denk ik. Open en kleine lijken mij ook af te vallen omdat ze niet zulke duidelijk zichtbate nier en uilvlekken hebben. Beide laatsten zijn overigens zeer schaars/zeldzaam hier. Blijven over zwartpuntvolgeling, volgeling en N. interposita. Laatste soort heeft zich recent gevestigd maar lijkt zich sterk uit te breiden. Op basis van het donkere nog zichtbare vlekje in de vleugelpunt en de relatief smalle vleugel, lijkt volgeling me het ook niet. Is overigens ook zeer schaars hier. Dan blijven er m.i. nog twee over. Het donkere vlekje in de vleugelpunt is wat minder scherp begrensd dan je bij zwartpuntvolgeling ziet, het is meer een vlek dan een streepje. En dat past weer beter bij interposita. Maar het blijft een wat wankele afstreepsessie op basis van een afgevlogen beest natuurlijk.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/179090364
onzeker Open-breedbandhuismoeder / Kleine breedbandhuismoeder - Noctua janthe / janthina gezien op 2019-09-04 Estonia - Läänemaa
Foto's:






bij voorbaat dank
groeten,

cees