Sexen van Hyles(poppen)

Gestart door Arp, oktober 25, 2019, 12:59:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo samen,

begin dit jaar heb ik op La Palma rupsen van Hyles tithymali phaelipae gevonden en een drietal opgekweekt. Normaal doe ik helemaal geen vlinders, maar vooral omdat ik op internet nog geen foto's van de jongere stadia kon vinden en de tekening errug verandert over de duur van de ontwikkeling heen, leek het me nuttig dat eens te documenteren.

Tussen de vlinders zie ik weinig verschil en bijvoorbeeld op lepiforum lijken de volwassen exemplaren van Hyles euphorbiae ook niet gesext, hetgeen me doet vermoeden dat dit wel eens lastig zou kunnen zijn(?), maar tussen de poppen zie ik een heel duidelijk verschil (zie bijlage).

Vraagjes:

A ) Zijn de vlinders toch enigszins te onderscheiden qua man/vrouw? Wat zijn dan de onderscheidende aspecten?

B ) Kan iemand zeggen welke van de poppen in de bijlage man en vrouw is?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

#1
Bij pijlstaarten is het verschil tussen de geslachten vaak redelijk goed in de dikte van het achterlijf te zien: vrouwtjes zijn gemiddeld een heel stuk dikker. Maar oudere vrouwtjes die al flink wat eitjes hebben gelegd zijn een stuk dunner dan verse vrouwtjes en er is nog steeds verschil tussen individuen. Dikte van het achterlijf is dus een goede indicatie, maar geeft geen 100% zekerheid.
Als je op lepiforum kijkt zie je dat er wel volwassen vlinders zijn waaraan een geslacht toegekend is. Het vrouwtje heeft inderdaad een typisch dik achterlijf. Echter in vleugel- of lichaamstekening is volgens mij geen verschil tussen de geslachten. Vergelijk echter eens de antennen (zeker ook bij de opgezette exemplaren is dat goed te zien)... mannetjes hebben en redelijk duidelijk geveerde/gekartelde donkere rand van de antenne, terwijl de antennen van de vrouwtjes vrijwel helemaal glad zijn (slechts een heel dun zwart randje hebben).
Van poppen van H. tithymali kan ik zo gauw geen foto's van poppen met geslacht erbij vermeld vinden. Echter van H. gallii zijn wel mooie foto's van de poppen met geslacht erbij en ik vermoed sterk dat op jouw foto's pop A een vrouwtje en pop B een mannetje is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan,

hartelijk dank alvaast voor de reactie  :duim: ik ga er later dit weekend weer even mee verder stoeien dan ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ewoudploeg

Citaat van: Rayan Majoor op oktober 25, 2019, 13:32:02 PM
ik vermoed sterk dat op jouw foto's pop A een vrouwtje en pop B een mannetje is.

Ik sluit me hierbij aan.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/