steenpurperschaaltje, maar zonder glimmende apotheciën?

Gestart door vdvaart, oktober 24, 2019, 00:07:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Deze zat bovenop een elektriciteitskastje, ik ga uit van kunststof. Ik neem maar aan dat ik dan het beste naar soorten van steen kan kijken? Ik kom voorlopig op steenpurperschaaltje, maar zit er een beetje mee dat volgens de beschrijving de apotheciën van die soort glimmend zijn, en dat is evident niet het geval. Misschien dan toch gewoon purperschaaltje? Maar ik krijg met C (ook niet met K trouwens) geen enkele reactie. Suggesties?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/181464444/.
1 Steenpurperschaaltje - Lecidella stigmatea
datum: 2019-10-21
locatie: Dordrecht - Stadspolders (ZH)

foto's:



apotheciën van binnen kleurloos apotheciën eencellig ellipsoid K-
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Guido Berger

Hallo Koos,

Heb je The Lichens of Great Britain and Ireland?
Daarin wordt ook 'het binnenwerk' beschreven. Echt heel handig als je regelmatig iets onder de microscoop bekijkt.
Deze site vind ikzelf ook fijn:
http://dryades.units.it/italic/index.php?procedure=taxonpage&num=1331
Ook kun je meer zien op de coupe dan je beschrijft. Ik weet niet of je je daar bewust van bent?
Epithecium is donker.
Hymenium is transparant - ook de breedte van het hymenium kun je wel meten.
Soms zijn de parafysen ook wel zichtbaar; vertakt of niet, dikke kop.
Hypothevium is bijna altijd ook wel zichtbaar; welke kleur?
Ascus is 8-spored.

L. stigmatea lijkt mij wel oké.

vdvaart

De Engelse gids heb ik niet, ga ik achteraan. Ook dank voor link naar die website. Ik heb de Veldgids, laatste aankoop was de Veldsleutel, maar daar haal ik eerlijk gezegd weinig uit. Ik ben nog wat aan het oefenen met die apotheciën om uit te vinden wat je daaraan kunt zien onder de microscoop. Dat je wat kunt aflezen aan de parafysen wist ik niet. Blijft staan, waarom zijn de apotheciën niet glimmend?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Is de Engelse gids die van CW Smith? Die krijgt op amazon weinig positieve respons, een handboek zonder illustraties voor ver gevorderden.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

lukasverboom

Als je microscopische details van korstmossen wilt opzoeken ben je in de ogen van velen al een ver gevorderde, denk ik.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

alegro

#5
Citaat van: vdvaart op oktober 24, 2019, 21:29:09 PM
Is de Engelse gids die van CW Smith? Die krijgt op amazon weinig positieve respons, een handboek zonder illustraties voor ver gevorderden.

Inderdaad, maar eigenlijk wel verplichte kost voor de serieuze lichenoloog wegens de gedetailleerde informatie over met name microscopische kenmerken.
Plaatjes kijken kan tegenwoordig trouwens goed via Google, en er zijn ook websites met foto's, zoals onder anderen stridvall.se.
Maar eigenlijk kom je altijd literatuur tekort. Zoveel tijdschriften en boeken in zoveel verschillende talen...
Dat heb je met cosmopolieten als korstmossen.  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

vdvaart

Mossen zijn ook kosmopolieten, maar daarvoor is de literatuur in Nederland dik in orde...Ik heb ook wel Engelse, door jargon vrijwel onleesbare boeken over levermossen en dergelijke, maar daar staan ten minste zeer gedetailleerde tekeningen in van microscopische details. Als ik het toch goed begrijp bevat CW Smith uitsluitend tekst?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Ja, Smith et al. vrijwel alleen tekst. Maar die (niet altijd makkelijke) sleutels volgend, krijg je wel antwoord op al je vragen. Alles staat er in.
Een alternatief is de tweedelige Duitse flora, Wirth et al. (2013). Ook vnl. sleutels, wel met meer habitusfoto's.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

alegro

Citaat van: vdvaart op oktober 25, 2019, 11:21:15 AM
Mossen zijn ook kosmopolieten, maar daarvoor is de literatuur in Nederland dik in orde...

Ja, omdat de morfologie van een mos heel goed in een tekening is te vatten en de kenmerken ook heel constant zijn.
Met korstmossen is dat vrijwel onmogelijk omdat elke exemplaar weer anders is. En laten we vooral niet vergeten
dat materiaal verzamelen ook weer een heel ander verhaal is.
Grüezi mitenand,
Arjan

vdvaart

Het verzamelen van korstmossen vind ik moeilijk ja, zeker van levende bomen. Meestal neem ik in mijn huidige leerfase alleen foto's en als ik daar echt niet mee uitkom ga ik een keer terug voor materiaal. Het schrappen van wat materiaal van een betonnen wand vind ik minder problematisch.In het veld chemicaliën toepassen vind ik ook moeilijk.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

H Timans

Citaat van: Guido Berger op oktober 24, 2019, 13:30:00 PM
Hallo Koos,

Heb je The Lichens of Great Britain and Ireland?
Daarin wordt ook 'het binnenwerk' beschreven. Echt heel handig als je regelmatig iets onder de microscoop bekijkt.
Deze site vind ikzelf ook fijn:
http://dryades.units.it/italic/index.php?procedure=taxonpage&num=1331
Ook kun je meer zien op de coupe dan je beschrijft. Ik weet niet of je je daar bewust van bent?
Epithecium is donker.
Hymenium is transparant - ook de breedte van het hymenium kun je wel meten.
Soms zijn de parafysen ook wel zichtbaar; vertakt of niet, dikke kop.
Hypothevium is bijna altijd ook wel zichtbaar; welke kleur?
Ascus is 8-spored.

L. stigmatea lijkt mij wel oké.
Ik ben het helemaal eens met Guido  :duim:
Mvg Harold Timans