Mezen en nestkasten in oktober

Gestart door Gerrian, oktober 23, 2019, 15:06:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Vandaag is het lekker weer, dus het leek me een mooie dag voor de najaarsschoonmaak van mijn nestkasten.  Voor huis hangt er eentje waar ik dit voorjaar wel pimpelmezen met nestmateriaal bij gezien heb, maar daarna geen activiteit meer. In de kast bleek een nestje met 8 eitjes te zitten, die wat verstopt onder het mos lagen. Kennelijk is de mees niet aan broeden toegekomen. Terwijl ik de kast aan het bekijken was, alarmeerde er trouwens een mees. Ik heb niet gezien of het een kool- of een pimpelmees was.

Achter huis hangt een kast met zijdeur en een mussenkast met drie compartimenten. Bij beide kasten heb ik wel mezen gezien, maar er is nog nooit een geslaagd broedgeval geweest. Ik deed de zijdeur open en zag nestmateriaal, dus kennelijk is er wel een broedpoging geweest. Ik haalde de kast van de muur om het nestmateriaal er uit te halen. Op het moment dat ik de zijdeur opnieuw open deed, vloog er een hevig geschrokken koolmees de kast uit. Toen heb ik maar gauw de kast teruggehangen en ben even naar binnen gegaan. Vanuit het raam zag ik al vrij snel de koolmees weer bij de nestkast zitten. Of hij ook naar binnen ging, heb ik niet gezien. Bij de mussenkast zat op dat moment ook een mees naar binnen te kijken. Ik besloot de vogels toen maar even met rust te laten. Het nestje met eitjes heb ik tegen beter weten in teruggedaan in de kast. Het lijkt me vrij kansloos om nu nog aan een nestje te beginnen, maar stel dat de eitjes toch vers zijn.... Ik kijk over een paar weken nog wel een keer in de kast.
Een anderhalf uur later (half 3) heb ik toch ook even in de mussenkast gekeken; geen nestmateriaal, maar wel een koolmees in een van de compartimenten.

Het is me bekend dat mezen in nestkasten slapen, maar midden op een zonnige dag verwachtte ik toch geen mees in een kast. De dagen worden korter, dus volgens mij hebben ze hun tijd wel nodig om voedsel te zoeken. Ik ben benieuwd of er meer mensen dit soort ervaringen hebben. Ik ga in ieder geval de komende tijd mijn kasten extra in de gaten houden.


Oenanthe

In oktober is het echt uitgesloten dat mezen nog eieren leggen. De eieren die jij gevonden hebt zullen dit voorjaar gelegd zijn. Niet alle nesten leveren uitgevlogen jongen op. Dat is een ellendige gedachte maar de natuur is inderdaad hard. Haal de kasten zo gauw mogelijk leeg en maak ze schoon, dan kunnen de mezen erin slapen,
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rudi

stond vandaag op de nos site dat vogels door het warme weer nog eieren leggen.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Tegenwoordig kun je nestkasten het beste in mei schoonmaken. ;D
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op oktober 24, 2019, 20:22:02 PM
Maarten, kom d'er maar in.
De man noemt eenden, mussen en merels. Uiteraard onderbouwt hij zijn beweringen niet maar dat kan je ook niet verwachten. Er zijn inderdaad soorten die extreem laat nog kunnen broeden. Nijlganzen weet ik het praktisch zeker van, duiven kunnen nu nog broeden maar koolmezen hoor ik niets over. Ik geef mijn mening graag voor een overtuigend bewijs.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Gerrian

Dat was toch dezelfde man die het over voorjaarssoorten die nu hun tweede bloei hebben had en daarbij onder andere herfstleeuwentand (Leontodon autumnalis) als voorbeeld noemde? Waar zou de naam van die plant op gebaseerd zijn? Ik bedoel maar dat ik hem niet zo heel deskundig vond overkomen.

Maar nu heb ik nog geen verklaring voor het feit dat ik midden op de dag in twee nestkasten een koolmees aangetroffen heb. Moeten ze niet foerageren? Ze hebben nog maar één van mijn vier insectenhotels volledig leeggeroofd, dus nog genoeg te doen. Al hoop ik natuurlijk dat ze zich een beetje inhouden.

Dat duiven laat broeden is me trouwens bekend, deze schoonheid zag ik een paar jaar geleden op 18 oktober.

Lowieke

Citaat van: Gerrian op oktober 24, 2019, 22:29:27 PM
Maar nu heb ik nog geen verklaring voor het feit dat ik midden op de dag in twee nestkasten een koolmees aangetroffen heb. Moeten ze niet foerageren?
Is dat niet waarom ze de nestkast ingaan? Ik zie de mezen regelmatig de kasten bezoeken om er een paar minuten later weer uit te vliegen. Mogelijk heeft de mees zich dan tegoed gedaan aan de vele pissebedden en oorwormen die in de kasten huizen.
Jeroen.

tekenaar

Mezen kunnen het hele jaar door in nestkasten (en andere holtes) slapen en ik denk dat ze die bezoeken op "op de hoogte te blijven" van beschikbare slaapplaatsen. In het voorjaar weten ze dan ook welke plekken de beste potentiele nestgelegenheden bieden.

Het is dus niet zo'n slecht idee om nestkastjes al in de herfst op te hangen.

Mezen hebben een broedcyclus die wordt gestimuleerd door het lengen van de dagen. Na de rui (die in de zomer valt) broeden ze pas weer wanneer de dagen opnieuw lengen. M.a.w. broeden in de herfst lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk (wel met overtuigend bewijs komen graag)  ;D
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Gerrian

Toen ik vorige week opnieuw in de kast keek, was de situatie ongewijzigd. Aan het formaat te zien waren de eitjes van een pimpelmees, dus kennelijk is de pimpelmees die ik in het voorjaar regelmatig bij de nestkast zag voortijdig gestopt. De kast hangt nu weer schoon aan de muur en werd een dag later geïnspecteerd door een koolmees. Hopelijk volgend jaar wel weer een geslaagd broedgeval.