Is dit een Sminthurinus bimaculatus...

Gestart door henny pen-de jong, oktober 22, 2019, 20:11:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/181410901/.
1 Sminthurinus bimaculatus gezien
datum: 2019-10-22
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:





Zag deze uitzonderlijk kleine springstaart(hooguit een 0,25 mm) samen met anderen onder een steen. Die stenen liggen boven in een pot waar een naaldboompje in staat . Is door de jaren een soort Bonsai boompje geworden. In die pot leeft van alles...
Maar deze Springstaart heb ik nog niet eerder in mijn tuin gezien! Ook niet zo verwonderlijk. Hij is zó klein.
Zou graag zekerheid of het écht  deze soort is...
Vriendelijke groet, Henny

henny pen-de jong

Deze werd automatisch bij de spinachtigen geplaatst terwijl hij bedoeld is voor de Geleedpotigen...
Henny

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

henny pen-de jong

Dan denk ik dat het hem is...!
Het is meer dat ik denk: "kan niet waar zijn..."!
En hij is niet zo heel erg scherp!
Op Waarneming wordt hij aangegeven met rood! Zou dus zeer zeldzaam zijn...
Vriendelijke groet,
Henny

roelvanbezouw

Hey Henny,

Leuk beestje! De verschillen tussen S. trinotatus en S. bimaculatus zitten in de afsnoering van de 5de en 6de abdomen, of in haren op de springvork.
Het eerste kenmerk is op foto te doen, maar lastig te zien hier. Voor de tweede moet er verzameld worden.

Vwb zeldzaamheden; is altijd een beetje gokken geblazen met springstaarten. Ik denk dat deze soort eerder als algemeen of vrij algemeen te boek staat. Bijna niemand kijkt naar springstaarten, dus waarnemingen zijn altijd goed om een eerlijk beeld te krijgen van de daadwerkelijke staat van de soorten!

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

henny pen-de jong

Roel, dat betekent dus dat we niet weten welk springstaartje het is...
Ik heb hem onder de  naam: Sminthurinus bimaculatus ingevoerd op Waarneming...klopt dan misschien niet...
Vriendelijke groet,
Henny

mberg

Dag Henny,

Het is net niet te zien. Lijkt sterk op S. bimaculatus maar het is niet goed te zichtbaar of abdomen 4 en 5 zijn gescheiden (S. trinotatus) of niet (S. bimaculatus).

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henny pen-de jong

Bedankt voor je bericht Matty...
Ik heb bij Waarneming betere foto's ingestuurd!
Maar misschien kijken jullie alleen op het Forum en niet bij de invoeringen op Waarneming.
Ik zal kijken of ik hier ook nog  iets betere kan plaatsen, maar dan moet ik ze eerst verkleinen. Anders worden ze hier niet geaccepteerd.
Vriendelijke groet, Henny

henny pen-de jong

Misschien zijn deze ietsje duidelijker...
gr. Henny

mberg

Dag Henny,

De foto's zijn mooi maar het kenmerk is vrees ik alleen vanaf de zijkant te zien.

Met vriendelijke groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henny pen-de jong

Dank je wel Matty!
Ik zal proberen of ik foto's van opzij kan maken! Moet ik ze wel weer eerst tegenkomen.
Vriendelijke groet,
Henny

mberg

Henny,

Kun je me een foto sturen, schuin van boven, via Wetransfer (m.p.berg@vu.nl)? Als ik een niet verkleinde foto kan uitvergoten kan ik misschien net zien of abd4-5 gescheiden zijn.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henny pen-de jong

Ik ga mijn best doen Matty...!
Ik zag er vandaag ook nog één! Heb daar ook nog een foto van kunnen maken. Moet nog kijken of die toevallig  schuin van boven is genomen. Die beestjes zijn zó verschrikkelijk klein. En ik heb geen betere apparatuur dan wat ik heb ...
Heel,lastig om ze echt scherp te krijgen.
Ik weet nu zo ongeveer waar ik ze tegen kan komen...

Vriendelijke groet, Henny

mberg

Hej Allen,

Inmiddels heb ik een foto van Henny ontvangen waarop de achterkant van het lichaam is afgebeeld. Op deze foto is goed te zien dat abdomen 4 en 5 van elkaar gescheiden zijn. Dus het betreft hier S. trinotatus.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henny pen-de jong

Heb hem inmiddels op Waarneming gezet Matty...
Dank voor je bemoeienis...
Vriendelijke groet, Henny