"Onmogelijke" vleermuis-sonogrammen

Gestart door hplooijer, oktober 21, 2019, 20:30:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

hplooijer

Beste waarnemers,

In augustus registreerde ik twee sonogrammen met eigenschappen die wijzen op soorten die in de kop van Noord-Holland voor zover bekend niet voorkomen.

Nummer een:
FM type
Fbegin > 96 kHz (hoger komt mijn apparatuur niet)
Feind = 36 kHz
Sterkste signaal in de band 50 - 55 kHz
PD = 1 ms
IPI = afwisselend 25 of 40 ms, in het ritme ii ii ii ...
Volgens de geluidentabel en volgens de Batecho DVD is dit een Malc, maar die is sowieso zeer zeldzaam en is hier nog niet gesignaleerd. Zie bijgaande afbeelding (Onbekend_dier_2019-08-26-27_fs=192k_screenshot_zoom.jpg).
Een behulpzame waarnemer suggereerde dat dit wellicht een baardvleermuis zou kunnen zijn, maar ik zie nogal wat afwijkingen in PD , frequentie met de hoogste signaalsterkte en Feind.

Nummer twee:
FM type
Fbegin = 75 kHz
Feind = 50 kHz
Sterkste signaal op 55 kHz
PD = 1 ms
IPI = afwisselend 32 of 74 ms, in het ritme ii ii i i ii ...
Volgens de geluidentabel en volgens de Batecho DVD lijkt dit een Memar, maar die is sowieso zeldzaam en is hier nog niet gesignaleerd. Zie bijgaande afbeelding (Onbekend_dier_2019-08-25_2130_screenshot_zoom.jpg).
Een behulpzame waarnemer suggereerde dat dit wellicht een franjestaart zou kunnen zijn, maar ik zie nogal wat afwijkingen in PD , frequentie met de hoogste signaalsterkte en vooral Feind.

De vraag is dus: is er iemand op het forum die dit eerder heeft gezien, en weet wat dit zijn voor soorten?
Hartelijk dank!
Harold.

Rob Koelman

Jouw vraag is met enkel de twee getoonde twee details van screenshots simpelweg niet te beantwoorden. Daarvoor is determinatie van vleermuizen adhv sonar veel te gecompliceerd. Met volledige opnamen kan er mogelijk wat meer gezegd worden over welke soorten het (mogelijk) betreft. Bij de eerste opname ('Malc') bedoel je mogelijk/waarschijnlijk Myotis alcathoe. Deze soort is op grond van de bekende verspreiding - inderdaad uiterst onwaarschijnlijk.

Idem voor Memar, wat - naar ik aanneem staat voor Myotis emarginatus.

Ik ga er op grond van jouw bericht van uit dat je bij de determinatie bent uitgegaan van een automatische determinatie door een of ander programma. Kun je aangeven waarom je zo op dit dit programma vertrouwd en waarom je niet bijvoorbeeld een aantal soorten die in jouw regio met zekerheid niet voorkomen op voorhand al uit de lijst van te beoordelen soorten hebt gehaald? Scheelt een boel nodeloze discussies...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Ter aanvulling:

Het eerste plaatje toont m.i. een sonarpuls van een gewone dwergvleermuis. Het tweede plaatje vermoedelijk ook, hoewel de Fend wat hoog is voor deze soort...
Met vriendelijke groet, Rob

hplooijer

#3
Dag Rob,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik gebruik *geen* automatische determinatie. Vanuit een andere hobby (amateur radio / communicatie met morsecode) weet ik dat automatische herkenning vaak de mist in gaat, net als ObsIdentify die mijn sonogrammen steevast ziet als "roodkeelpieper".
Ik heb zitten vergelijken met de sonogrammenbibliotheek van de Batecho DVD, en met de criteria die worden gegeven door de geluidentabel van de VZZ.
Omdat ik geen qcf kan ontdekken maar wel FM drop nabij Feind, ben ik uitgegaan van soorten uit de Myotis-groep. Ik ben dus buitengewoon benieuwd wat jouw argumenten zijn om er Ppip van te maken.

Ter aanvulling: ik kan eventueel de volledige waarneming uit de opname knippen en als .wav opsturen (waarheen?).

Heel benieuwd naar je reactie!
Met vriendelijke groet,
Harold.

Rob Koelman

Citaat van: hplooijer op oktober 22, 2019, 15:10:03 PMOmdat ik geen qcf kan ontdekken maar wel FM drop nabij Feind, ben ik uitgegaan van soorten uit de Myotis-groep. Ik ben dus buitengewoon benieuwd wat jouw argumenten zijn om er Ppip van te maken.

Ik zie juist wel qcf-pulsen. Die FM drop lijkt mij een artefact.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: hplooijer op oktober 22, 2019, 15:10:03 PMTer aanvulling: ik kan eventueel de volledige waarneming uit de opname knippen en als .wav opsturen (waarheen?).

Zie PM...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#6
Ik heb de wav-bestanden toegestuurd gekregen en daar sonogrammen van gemaakt (zie hieronder). Het lijkt in eerste instantie om myoten te gaan, maar er klopt toch wel e.e.a. niet voor deze soortgroep.

Uitgaande van een Myotis-soort met een eindfrequentie boven de 40 kHz kom je inderdaad op ingekorven vleermuis (Myotis emarginatus) of een van de baardvleermuizen uit (w.o. Myotis alcathoe). De beginfrequenties van de pulsen liggen echter ruim onder de 100 kHz. Ook heeft de verdeling van de energie in de pulsen een qcf-achtig karakter. Bij myoten zou de energie nog gelijkmatiger verdeeld moeten liggen over de gehele puls.

De tweede opname geeft m.i. de oplossing: Myotis-achtuige pulsen die enigszins in paren staan. Dit beeld herken ik van eigen opnames, waar het na het nodige puzzelwerk uiteindelijk om sterk atypische pulsen van gewone dwergvleermuizen bleek te gaan.

Mijn conclusie is dan ook dat het hier niet om myoten gaat, maar om atypische gewone dwergvleermuizen. Minder spectaculair dan Myotis emarginatus of Myotis alcathoe, maar zeker erg leerzaam...



Met vriendelijke groet, Rob

hplooijer

Rob, hartelijk dank voor de moeite die je hebt genomen om deze opnamen door te akkeren. Ik ga de meldingen aanpassen en deze voorbeelden bewaren zodat ik niet nogmaals de mist in ga als ik deze geluiden tegenkom. Wat mij betreft is het mysterie opgelost.
Hartelijke groet, wellicht tot ziens
Harold.

Douwe van der Ploeg

Kan je ter lering ende vermaeck de opnames doormailen, Rob? :) Ben wel benieuwd.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#9
Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 23, 2019, 23:23:58 PMKan je ter lering ende vermaeck de opnames doormailen, Rob? :) Ben wel benieuwd.

Oeps, heb ze ondertussen al weer van m'n computer verwijderd...  :(

Alleen de sonogrammen hier op het forum zijn er dus nog. Echter, de originele opnames zijn in principe nog wel verkrijgbaar via de waarnemer...

Edit:
Ter lering ende vermaeck hieronder een opname van augustus vorig jaar van eenzelfde type atypische pulsen van gewone dwergvleermuis. Het gaat om één van een aantal opnames tussen vele honderden opnames van gewone dwergvleermuizen in een tunnel onder een snelweg bij Moers (Duitsland). Te zien is dat 'min of meer normale' pulsen overgaan in myotis-achtige pulsen.

Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg