Welk springstaartje ...?

Gestart door henny pen-de jong, oktober 20, 2019, 19:58:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Voor het eerst zag ik afgelopen week weer deze kleine springstaart. Ik dacht dat dit de Jordanathrix nr superba is. Bij Waarneming kon ik hem niet invoeren met die naam...Volgens mij kennen ze die naam niet. Of ik moet het helemaal verkeerd doen...
vriendelijke groet,
Henny

gbeersma

De foto's zijn wel heel klein, waardoor er weinig detail te zien is. Zijn deze foto's in het originele formaat, of heb je ze verkleind?

Op het eerste gezicht denk ik aan een Dicyrtomina. Ken je de foto-tabel van Jan van Duinen? Hier kun je er vaak zelf heel goed mee uitkomen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

henny pen-de jong

Ja ik zie dat de foto's hier slecht zijn. Zelfs heel slecht. Gewoon onscherp...ik moest ze verkleinen, dat kan niet anders op het Forum. Jammer is dat...
Het is een beestje van krap een mm.
Maar als ik de site van Jan van Duinen bekijk dan zou het de Jordanathrix nr superba zijn...
Ik kon het niet voor elkaar krijgen om deze naam in te voeren bij Waarneming. Dáár hoef je de foto's niet zo te verkleinen. En kan ik een eventuele vraag doorsturen naar het Forum!
Zo gaat het dus niet...
Ik ga wel verder met Jan van Duinen...
Ik had nog een vraag met een foto ingestuurd. Die zal dan wel net zo slecht zijn.
Vriendelijke groet,
Henny

roelvanbezouw

De gele zijn D. minuta, de donkere lijkt mij een D. ornata.

Met groet!
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

henny pen-de jong

Hij heeft donkere ocellen op een lichte achtergrond! Hier is dat niet meer te zien.
Het is volgens mij een Jordanathrix nr superba. Ik heb nog eens op de site van Jan van Duinen gekeken.
Maar ik zal morgen nog eens proberen of ik deze foto's kan plaatsen op Waarneming. De naam wordt daar niet herkend.
Op deze foto's die ik zo moest verkleinen om te kunnen plaatsen zijn de ogen niet meer te zien...
Het is beter om via Waarneming naar het Forum te gaan. Dan zijn de foto's in ieder geval duidelijk en scherp! Dit is echt slecht...Jammer...
(Het gaat mij niet om de gele, die is sowieso te onscherp).
Vriendelijke groet,
Henny

gbeersma

Je kunt een foto altijd invoeren (bijv. als springstaart onbekend) en dan op het forum plaatsen. Dat is sowieso de beste manier, want dan kunnen wij ook meteen zien waar en wanneer een waarneming gedaan is.

En verder: je moet nooit een foto helemaal verkleinen als je onderwerp er niet vol in beeld op staat. In plaats van verkleinen moet je bijsnijden (alle randen wegsnijden) zodat je alleen je beestje overhoudt. Als het dan nog steeds te groot is, kun je dan verkleinen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

henny pen-de jong

Ja,  dat is dan denk ik een beter manier, dat bijsnijden...Ik zal het in het vervolg doen!
Dit was voor mij echt balen...Ik ben niet gewend om zulke slechte foto's te laten zien...
Volgende keer beter...
Bedankt voor de tips...
Vriendelijke groet,
Henny

Jan van Duinen

Hoi Henny,

Je zit helemaal goed met de naam van dit beestje, alleen op de middelste foto staat een andere soort, dat gele springstaartje. Het klopt dat je ze niet onder deze naam kunt invoeren, het betreft een nog niet beschreven soort die eerst onder een andere naam (Calvatomina nr superba) werd weggezet. Later heeft Frans Janssens zijn mening aangepast en is de huidige naam in gebruik. Je kunt hem nog invoeren bij de oude naam.

henny pen-de jong

Dank je wel Jan,
Vandaag zal ik dit Springstaartje invoeren. Ik vind dit zelf wel één van de leukste. Wel altijd heel erg klein... en ik weet nu in ieder geval de oude naam van deze nr superba
Ik vraag me af hoe ik dat doe met het invoeren van de Springstaartjes. Ze beginnen nu weer te komen...
Ik bedoel, ik kan moeilijk dagelijks Springstaartjes invoeren... Wel de afzonderlijke soorten natuurlijk! Maar soms lopen ze door elkaar! Dat is dan met het invoeren lastig...
Maar eerst moet ik weer een beetje wennen om dit allerkleinste kleine spul te fotograferen! Ik gebruik hiervoor een oude lens van een analoge camera als omkeerlens! En om dan de kleine oogjes te spotten valt niet mee...
Vriendelijke groet,
Henny

gbeersma

Citaat van: henny pen-de jong op oktober 20, 2019, 23:09:36 PM
Ja,  dat is dan denk ik een beter manier, dat bijsnijden...Ik zal het in het vervolg doen!

Dat kan toch gewoon alsnog, dan kunnen wij ook meekijken naar dat leuke beestje.

Leuk dat je je lens omgekeerd gebruikt. Ik heb het in het verleden, toen ik nog analoog fotografeerde, ook wel gedaan maar ik vond het altijd een heel gedoe. Maar de resultaten kunnen heel mooi worden.

Succes!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

henny pen-de jong

Wanneer ik mooie foto's heb zal ik ze insturen!
Als jullie het leuk vinden om mee te kijken...
Ik stuur ook regelmatig in bij Vroege Vogels! Maar daar houden ze niet echt van die kleine bodembeestjes. Alhoewel ik  stond wel afgelopen weekend bij een Mooiste met mijn eerste Springstaartje.  Maar er zijn mensen, die ook foto's plaatsen, die mijn springstaartjes wel erg leuk vinden... daarom blijf ik ze toch insturen...Volgens mij zijn er niet zoveel mensen die springstaartjes fotograferen...

gbeersma

We kunnen natuurlijk een club van springstaartjesfotografen oprichten.  :blink:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

henny pen-de jong


roelvanbezouw

Citaat van: henny pen-de jong op oktober 20, 2019, 23:00:55 PM
Hij heeft donkere ocellen op een lichte achtergrond! Hier is dat niet meer te zien.
Het is volgens mij een Jordanathrix nr superba. Ik heb nog eens op de site van Jan van Duinen gekeken.
Maar ik zal morgen nog eens proberen of ik deze foto's kan plaatsen op Waarneming. De naam wordt daar niet herkend.
Op deze foto's die ik zo moest verkleinen om te kunnen plaatsen zijn de ogen niet meer te zien...
Het is beter om via Waarneming naar het Forum te gaan. Dan zijn de foto's in ieder geval duidelijk en scherp! Dit is echt slecht...Jammer...
(Het gaat mij niet om de gele, die is sowieso te onscherp).
Vriendelijke groet,
Henny

Ah ja! Lastig te zien. Leuk hoor.

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

henny pen-de jong

Roel, ik blijf ze volgen! Doe dit al meerdere jaren...
Groet, Henny