Switch tussen nieuwe en oude site voor observado

Gestart door Erik van Dijk, oktober 20, 2019, 11:52:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Ik heb wat notities gemaakt voor het verbeteren van de nieuwe site bij beta.observation.org. Ik heb de term "moeten" veel gebruikt, maar dat is uiteraard geheel vrijblijvend :P. Ik heb het ook vanuit een Benelux-perspectief geschreven, vandaar dat het ook in het Nederlands is. Ik ben benieuwd of jullie (makers en gebruikers) het hier mee eens zijn en of het mogelijk is om zoiets te maken.

Notities Observation.org beta-versie
•   Er moet een mogelijkheid komen om Nederland en België er ook bij te betrekken (zoals World.observation.org, maar ook een mogelijkheid om bij je levenslijst "alle domeinen" aan te vinken. Dit moet het liefst standaard, want wie is er nu geïnteresseerd in hoeveel soorten hij of zij heeft exclusief de landen waar diegene het meest komt?
•   Observado heeft – meer dan onze vertrouwde Waarneming en Waarnemingen websites – noodzaak aan een snelle verwijzing naar geografie. Ik zou de homepage van Observado grondig aanpakken, met een wereldkaart (zoals bij iNaturalist). Wereldwijd is het toch niet interessant waar de zeldzaamheden (dwaalgasten) zitten. Je zou hier een eigen draai aan kunnen geven, met bijvoorbeeld als standaard een wereldkaart met aanklikbare landen die doorverwijzen naar de betreffende subsites (een sterk punt van Observado tov eBird en iNaturalist). In die wereldkaart zou je dan een functie kunnen bouwen waarbij je kan zoeken naar een taxon (bv. alle "klevers" (Sitta) of alle waarnemingen van een bepaalde soort). Dat is vergelijkbaar met iNaturalist en eBird, maar als je in dat scherm direct de mogelijkheid geeft om "alleen goedgekeurde waarnemingen" te tonen, heb je meteen al een voorsprong.
•   Vreemd is dat de fotoschermen wel chronologisch staan, maar niet op tijd, waardoor waarnemingen binnen een dag door elkaar staan. Is ook een ding van Waarneming(en).nl/be.
•   In de thumbnails van de fotoschermen zou aangegeven moeten staan wanneer er commentaar van een admin is geweest. Als ruimte een probleem is zou je het "foto-icoontje" in de thumbnail daarvoor op kunnen offeren. De gebruiker kan tenslotte ook zonder icoontje zien dat het om een foto gaat.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

RutgerB

Citeer•   Er moet een mogelijkheid komen om Nederland en België er ook bij te betrekken (zoals World.observation.org, maar ook een mogelijkheid om bij je levenslijst "alle domeinen" aan te vinken. Dit moet het liefst standaard, want wie is er nu geïnteresseerd in hoeveel soorten hij of zij heeft exclusief de landen waar diegene het meest komt?

Mee eens . Maar sterker: Er  'moet' gewoon 1 site zijn waar je OVERAL kan invoeren, waar je informatie van OVERAL kan opvragen en waar admins ook OVERAL kunnen keuren. Dan zijn waarneming.nl en waarnemingen.be gewoon deelsites en haar admins 'deeladmins'.

gertjanvannoord

Citaat van: Daandrukker op december 18, 2019, 15:12:01 PM
•   Vreemd is dat de fotoschermen wel chronologisch staan, maar niet op tijd

dat moet je misschien even uitleggen  :rolleye:

verder goede suggesties!
Gertjan van Noord

Fonsv

Citaat van: Rutger Barendse op januari 15, 2020, 14:41:40 PM
Citeer•   Er moet een mogelijkheid komen om Nederland en België er ook bij te betrekken (zoals World.observation.org, maar ook een mogelijkheid om bij je levenslijst "alle domeinen" aan te vinken. Dit moet het liefst standaard, want wie is er nu geïnteresseerd in hoeveel soorten hij of zij heeft exclusief de landen waar diegene het meest komt?

Mee eens . Maar sterker: Er  'moet' gewoon 1 site zijn waar je OVERAL kan invoeren, waar je informatie van OVERAL kan opvragen en waar admins ook OVERAL kunnen keuren. Dan zijn waarneming.nl en waarnemingen.be gewoon deelsites en haar admins 'deeladmins'.

Inderdaad. Ik kan me voorstellen dat dit problemen qua capaciteit kan geven, maar het zou zeer waardevol zijn om op zijn minst Nederland en België meer verenigd te zien op een site voor de Lage Landen.
Nieuwsgierig naar wespen in de Benelux? Neem dan zeker een kijkje in deze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/wespen/

Een interessante groep voor sluipwespen en schildwespen in continentaal Europa: https://www.facebook.com/groups/627045798106763/

Douwe van der Ploeg

Citaat van: gertjanvannoord op januari 20, 2020, 20:56:38 PM
Citaat van: Daandrukker op december 18, 2019, 15:12:01 PM
•   Vreemd is dat de fotoschermen wel chronologisch staan, maar niet op tijd

dat moet je misschien even uitleggen  :rolleye:

verder goede suggesties!

Wel op datum, niet op tijdstip binnen die datum.
Douwe van der Ploeg

IJsvogelaar

#7
Citaat van: Rutger Barendse op januari 15, 2020, 14:41:40 PM
Citeer•   Er moet een mogelijkheid komen om Nederland en België er ook bij te betrekken (zoals World.observation.org, maar ook een mogelijkheid om bij je levenslijst “alle domeinen” aan te vinken. Dit moet het liefst standaard, want wie is er nu geïnteresseerd in hoeveel soorten hij of zij heeft exclusief de landen waar diegene het meest komt?

Mee eens . Maar sterker: Er  'moet' gewoon 1 site zijn waar je OVERAL kan invoeren, waar je informatie van OVERAL kan opvragen en waar admins ook OVERAL kunnen keuren. Dan zijn waarneming.nl en waarnemingen.be gewoon deelsites en haar admins 'deeladmins'.

Geheel mee eens!

Vier vragen:
1. Ik wens ook dat Nederland en België worden samengevoegd met Observation. Gewoon alles op world.observation.org invoeren. Is het al duidelijk of en wanneer dat gebeurt?
2. Maar wat dan ook gelijk moet: de vogellijsten synchroniseren. Nu tellen in Nederland subsoorten mee in je levenslijst die in Observation niet meetellen.
Enkele voorbeelden: zwarte rotgans, witbuikrotgans, kleine zwaan, Siberische tjiftjaf, Engelse, noordse, rouw- en witkeelkwikstaart.
Ik dacht dat zowel NL als Obs de IOC-lijst volgen. Wanneer worden ze dan eens gesynchroniseerd? Ik zag op dit forum een oud topic uit 2011 hierover, maar er is schijnbaar weinig veranderd. Nu zelfs Clements en IOC steeds meer synchroniseren, mag/kan Nederland toch niet achterblijven?
3. Is er al duidelijkheid of en wanneer Observation overgaat naar een nieuwe website? (van mij hoeft dit trouwens absoluut niet! Zoeken gaat echt veel makkelijker op de oude site, waar ook veel meer informatie te vinden is!).
4. Ik zie nu op de voorlopige nieuwe Observation-site alleen een lange lijst met landennamen (en tamelijk lukraak allerlei eilanden, gebieden, zelfs een atol (!) etc -sommige vrij arbitrair ook- en meerdere gebieden en het nieuwste land op aarde Zuid-Soedan zelfs missend), niet handig doorzoekbaar. Komt er weer een kopje Geography, waar je op heel werelddeel én op de kaart op landen per werelddeel kunt zoeken? Ook hoop ik dat de List of species groups en de List of families te bezichtigen blijven, erg handig altijd. En uiteraard alle rankings en Observed species lists per land.
Plus liefst de zeldzaamheden in rood en vet rood behouden: ik vind al die extra kleurtjes helemaal niks, veel onoverzichtelijker.

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Maico Weites

Citaat van: Rutger Barendse op januari 15, 2020, 14:41:40 PM
Citeer•   Er moet een mogelijkheid komen om Nederland en België er ook bij te betrekken (zoals World.observation.org, maar ook een mogelijkheid om bij je levenslijst "alle domeinen" aan te vinken. Dit moet het liefst standaard, want wie is er nu geïnteresseerd in hoeveel soorten hij of zij heeft exclusief de landen waar diegene het meest komt?

Mee eens . Maar sterker: Er  'moet' gewoon 1 site zijn waar je OVERAL kan invoeren, waar je informatie van OVERAL kan opvragen en waar admins ook OVERAL kunnen keuren. Dan zijn waarneming.nl en waarnemingen.be gewoon deelsites en haar admins 'deeladmins'.

Dit zou ik ook erg graag zien.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Daandrukker

Dag Thijs,

Nederland volgt op Waarneming.nl de lijst van het CSNA, waarbij de taxa die jij noemt soortstatus hebben. De Nederlandse lijst telt dus geen ondersoorten mee, maar is het gewoon niet eens dat het ondersoorten zíjn. Als je dit wil synchroniseren kun je de funtcie "gebruik lokale soortenlijst" uitzetten, dan zalde IOC-lijst worden gevolgd.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

IJsvogelaar

Dankjewel Daan,

Ik wist niet dat Nederland nóg weer een andere lijst gebruikt. Lekker handig weer... Dacht dat je het met IOC, Clements en HBW wel gehad had.
Bedankt voor de tip hoe je dat uit zet. Ironisch genoeg staan die soorten nog wel met hun Latijnse ondersoortnaam in de NL-lijsten...
Hoop dat er snel één wereldlijst zal komen! En één world.observation.org voor álle landen!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

bruijsten


hiskodevries

klachten over de afwijkende nederlandse vogel soortenlijst kun je kwijt bij de CSNA
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0