Zeeprik gevangen bij Zurich (Friesland)

Gestart door Jacques_Groen, april 22, 2008, 19:05:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacques_Groen

Op deze link staat een bericht over een zeeprik die gevangen werd in een fuik in Zurich (Friesland). De prik is overgedragen aan het zeeaquarium in Bergen (NH):
http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_48244.aspx

Jelger

#1
Uit het bericht (het kan aan mijn Fries liggen) wordt het mij niet duidelijk of de zeeprik dood of levend was.

Indien het dier levend was vind ik het een hele vreemde gang van zaken dat hij dan gevangen wordt en naar een aquarium wordt gebracht  :angry: . De zeeprik is een zeer zeldzame soort in Nederland en is ook beschermd volgens de habitatrichtlijn (tabel 2), hij staat niet op de Flora en Faunawet (volgens mij omdat toen nog werd aangenomen dat hij zich niet in Nederland voortplant) maar daar mag hij van mij part snel op komen.

Groeten Jelger
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

tekenaar

In het bericht staat niet of hij dood of levend is, maar wel dat het zeeaquarium blij is met de aanwinst. Ik vermoed hierdoor dat hij nog leeft (overigens zijn prikken zeer moeilijk in leven te houden dus ik vraag me af hoe lang dat zo blijft). Ze denken ook dat hij familie is van haaien (wat totaal niet het geval is).

Wat bescherming betreft is het een lastig geval: in Europa zou hij i.d.d. overal strict beschermd moeten worden (want sterk achteruit gegaan en nu vrijwel overal erg zeldzaam). Toch is het Frankrijk en Spanje een beest wat je op de menukaart van restaurants tegenkomt. In de VS is het een exoot die ze maar wat graag kwijt zouden zijn (want hij heeft de salmonidenpopulaties in de Grote Meren sterk gereduceerd). Wereldwijd is de soort dus niet bedreigd, maar wel in zijn oorspronkelijk leefgebied (Europa)!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

marcel123

#3
Bedankt Jaques voor de melding

Jullie hebben het beste gedeelte gemist zie ik al.

Als je goed kijkt zie je dat als ze het beest vasthouden ze de handen ver van de bek vandaan houden. Zijn zeeprikken gevaarlijk en kunnen ze bijten (met een raspbek?)

FF wat foto's van een zeeprikbek ter info want niet iedereen zal zo'n beestje eerder gezien hebben denk ik..


Een zeeprik van 72 cm:


dmsoes

'gewoon' een palinggreep.

Groeten,

Menno

evertdirks

#5
Citeer'gewoon' een palinggreep.

Groeten,

Menno
Gewoon niet met je handen pakken en niet op de stenen leggen.
Wederom zo'n "natuur"mens met weinig repect voor levende have.
<_<  Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Limosa

Citeer'gewoon' een palinggreep.

Groeten,

Menno
Waar zien jullie die "greep"?

Is dat in het videofragment?
Groeten,

Joachim

Jelger

Ik had de video nog niet gezien, inmiddels wel ...

Dit is wel een ernstige zaak. De zeeprik is een soort die in het zoute water leeft en alleen naar het zoete water trekt om zich voort te planten. Dit dier is dus onderweg om zich voort te planten en wordt dan weggevangen om in een aquarium gestopt te worden. Hij zal zeer moeilijk (waarschijnlijk helemaal niet) in leven te houden zijn  :angry: .

Op het moment dat een zeeprik zijn tocht naar het zoete water inzet om te paaien, stopt hij met eten (ze parasiteren op grote levende vissen, dus voeden zou sowieso al moeilijk zijn). De prikken eten dan niet meer, planten zich voort en sterven af. Ik verwacht dus dat het dier niet heel lang meer te leven heeft en het zou zonde zijn om hem de kans op voortplanting te ontnemen.

Wat ons betreft moet die zeeprik dus zo spoedig mogelijk op de zelfde locatie worden teruggezet in de hoop dat hij zich succesvol kan voort planten.

Een collega van mij heeft inmiddels contact gezocht met het zeeaquarium (via email).

Groeten Jelger

ps, prikken kunnen niet "bijten" ze hebben een zuigschuif met kleine tandjes (bij zeeprikken in circels), hiermee kunnen ze raspen. Het dier is geheel ongevaarlijk.
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

grunsven

Inderdad een erg kwalijke zaak. Het is ook vreemd dat zeeprik niet beschermd is in NL.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

op de foto lijkt een van de ogen te ontbreken...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Volgens mij zijn deze fotos van een willekeurige zeeprik en niet van degene die nu gevangen is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

skasteel

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er bij RAVON al een reactie binnen is gekomen van het zee aquarium. In het wild gevangen dieren kan en mag je zover ik weet niet zomaar in gevangenschap houden dit zal het aquarium toch ook wel weten. Ik hoop in ieder geval dat de zeeprik het hele gedoe heeft overleefd en nu weer op weg is om te paaien. Het zou toch zonde zijn als z'n laatste reis voor niets is geweest.

Gr. steven  

Jelger

Hallo allemaal,

We hebben inmiddels een reactie van het zee-aquarium gehad en helaas was de zeeprik bij aankomst al overleden :( .

Het dier was in de waddenzee gevangen in een fuik, meegenomen en toen ter opvang aangeboden bij het zeeaquarium. Het zeeaquarium had de beste bedoelingen met het dier.

Helaas is ontwetendheid van zowel de vissers als het aquarium de zeeprik fataal geworden. We hopen dan maar dat het een wijze les is geweest en de volgende zeeprik meteen weer vrij wordt gelaten op de plaats van vangst.

Hier willen we het verder bij laten en ik vraag iedereen dan ook ongenuanceerde reacties achterwege te laten.

Groeten Jelger
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature