Nee ik weet het niet. Een van beiden. Maar ik reageerde op jouw bericht dat ie al Giraffa camelopardus goedgekeurd was, terwijl ik het over Giraffa giraffa had op soortniveau. Sommige bronnen maken gebruik van het bestaan van twee soorten, (Giraffa camelopardalis en Giraffa giraffa) terwijl waarneming (en andere bronnen) het op 1 soort houden (Giraffa camelopardalis). De bronnen die twee soorten erkennen spreken in Zuidelijk Afrika van Giraffa giraffa giraffa en Giraffa giraffa angolensis als ondersoorten, terwijl dezelfde ondersoorten bij waarneming Giraffa camelopardalis giraffa en Giraffa camelopardalis angolensis heten. Ik had het mij er makkelijk van afgemaakt door een / te gebruiken, maar dat was niet begrepen.
Verder doe ik nu alsof ik veel verstand heb van Giraffen, maar feitelijk heb ik het verspreidingskaartje en informatie van wikipedia erbijgepakt... Misschien kan ik zo nog wat informatie vinden.
Jouw waarneming was goedgekeurd alleen op soortniveau.
DNA onderzoek in 2016 heeft zelfs 4 soorten omschreven: De Massai giraffe (Giraffa tippelskirchi), de Somalische giraffe (Giraffa reticulata), de noordelijke Giraffe (Giraffa camelopardalis) verdeeld in 4 ondersoorten (Tsjaad, Kordofan, Nubische, Rothschild), en de Zuidelijke giraffe (Giraffa giraffa) verdeeld in twee ondersoorten (Kaapse en Angolagiraffe).