Hoofdmenu

Elfenbankje ?

Gestart door Johan van GUrp, oktober 16, 2019, 19:36:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan van GUrp

Is dit een elfenbankjes soort , gevonden Boswachterij Dorst
Heb foto van boven en onderkant
Alvast hartelijk dank

GR Johan

paddenstoelenmonster

Dit doet qua bovenkant heel sterk denken aan een Ryuig elfenbankje. Die hebben soms ook heel afwijkende poriƩnpatronen aan de onderkant. Een mooi voorbeeld dat er wel bij in de buurt komt vind je hier:
https://waarneming.nl/observation/175569848/
Ik heb wel geleerd dat vooral bij houtzwammen de variatie in vorm, kleur en poriegrotte heel divers kan zijn. Je blijft je voortdurend verbazen
Een hartelijke groet uit een bosrijk, dus ook Ruige elfenbankjes-rijk Schaarsbergen ten noorden van Arnhem
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

e.moors

Vergelijk ook even met het fopelfenbankje (lenzites betulina)
mvg. Eric

paddenstoelenmonster

Beste Eric, ik zie hier absoluut geen Fopelfenbankje in. Die hebben niet zo'n mooi witte en sterk pluizige bovenkant, en ik heb ze nooit anders als met lamellen aan de onderzijde gezien. Of word ik nu gefopt???
Zelf dacht ik eerder aan een Doolhofelfenbankje, gelet op de doolhofstructuur aan de onderzijde, maar die heb ik maar 1 keer ooit gezien en leek er toch ook niet echt op.
Henk de zwamneus (ja zo noemden ze mij thuis figuurlijk, omdat ik vaker zwamde vonden ze, maar nu is het meer een letterlijke bijnaam)
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

e.moors

Voor wat betreft overeekomsten met ruig elfenbankje: Lees anders ook eens het stukje onder het tabje  "taxonomie & herkenning" op https://www.verspreidingsatlas.nl/0417020# eens door.
De bovenkant past prima, maar om dat de onderzijde niet de mooie lamellen laat zien die ik van fopelfenbankje ken, twijfel ik ook wel wat. Mogelijk komt dit omdat het nog een jong exemplaar is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
Als Johan nog terug kan gaan over een tijdje, als deze wat verder uitgegroeid is, dan kan er misschien meer zekerheid komen.
mvg. Eric

paddenstoelenmonster

AZeer gewaardeerde Eric, dit is een antwoord waar ik heel veel mee kan! De complimenten hoor. Zelf heb ik slechts een dikke 40 Fopelfenbankjes gezien, dus ken ze nog niet zo goed. In mijn beleving zijn ze donkerder van kleur voor wat de hoed betreft, en zijn ze weliswaar behaard, maar toch minder dan Ruige elfenbankjes, die ik wel goed ken. Dat van die lamellen is toch wel een sterk punt. Dat is voor mij ook het primaire kenmerk. Het getoonde zwammetje groeit mogelijk alleen, en dat is weer vreemd voor beide soorten. Ik ben het helemaal met je eens dat het een nog jong exemplaar is en dat wachten totdat hij groter gegroeid is, een heel goed advies is!
Met een hartelijke groet uuit Schaarsbergen, Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.