Obsidentify zegt schors-olievlekje maar ik twijfel sterk

Gestart door vdvaart, oktober 16, 2019, 12:43:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Obsindentify was bij de eerste foto zeer zeker dat dit schors-olievlekje is. Zelf twijfel ik daaraan, ik begrijp dat die soort iets met rose heeft, en misschien ziet Obsidentify die kleur in de gebarsten schorsspleten.
Ik heb de sporen bekeken en die lijken mij tweecellig. Ik weet echter niet goed wat ik moet zien in de lange kettinkjes op een van de foto's. Ik heb naar stinzenkorst zitten kijken, die heeft picnidiën lees ik, en onder de binoculair zie ik op het piepkleine stukje dat ik heb verzameld zwarte lijnvormige opstandjes, ik denk dat ik die met mijn vergrootlas niet zou zien als je er niet op let, zo klein.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/180967647/.
1 Schors-olievlekje - Porina aenea
datum: 2019-10-14
locatie: Dordrecht - Dubbeldam (ZH)

foto's:




Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Lastig, met bruine sporen kunnen het ook schimmels zijn, niet gelicheniseerd.
Ik weet niet wat er dan allemaal mogelijk is. Bijvoorbeeld Kleine lindenstipjes, Peridiothelia fuliguncta, maar of dat dit is? Weet je de boomsoort?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

De zwarte rondjes lijken me toch wel apotheciën, of zijn er ook schimmels die er zo uitzien? Ze zijn heel regelmatig, en klein, ik meet de grootste op 0,2 mm diameter. Ik zal nog wel eens wat doorsneden maken, ik heb er nog een paar, dan kan ik misschien beter zien of en hoe ze in een ascus zitten. Maar je zegt dat die lange ketens wel schimmels kunnen zijn?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

lukasverboom

Zijn het apotheciën of peritheciën? Zo vind ik het er heel erg uitzien als Amandinea punctata, die heeft ook zulke sporen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Een close up van de apo's en het thallus zou top zijn!  ;D
Mvg Harold Timans

vdvaart

Ik heb er nog een uitsnede bijgezet, maar helaas blijkt de foto niet zo scherp als zou moeten. Het was ook al erg donker.
Ik ben wel tevreden met Amandinea. Algemeen, en wat je kunt zien, klopt.
Volgens mij zijn het apotheciën, ze liggen op het thallus.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Ja wellicht toch Amandinea. Maar de gladde schors, de verspreide apos en het weinig omgrensde thallus vind ik apart.
Je kunt het evt. ook toesturen Koos.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Ik heb het in een convoluutje gestopt Arno en stuur het je toe. Ik zie natuurlijk niets ongewoons aan dit vermoede vliegenstrontjesmos, want ik heb nog nooit eerder vliegenstrontjesmos gezien.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Vandaag ontvangen, dank Koos.
Klopt toch allemaal met Amandinea punctata, met vlakke apotheciën met randje, bruine tweecellige sporen ca. 11-15 µm lang, groenalg als alg in het korstmos. Ik wist niet dat de soort zo klein kon zijn, met apos van maar 0,2 mm.
Misschien weet iemand anders wat die bruine draadjes kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

vdvaart

Dank je wel Arno. Is het niet zo dat de apotheciën van die strontjesmossen altijd wat kleiner zijn dan die van purperschaaltjes? Taeniolella moet ik opzoeken!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Er is kennelijk wat veranderd bij waarneming, een groen veetje betekent niet dat de waarneming op zeker wordt gezet, dat was ik wel gewend op de oude site. Ik heb de waarneming nu op zeker gezet maar dan verdwijnt de goedkeuring weer Arno....sorry.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

#12
Amandinea heeft idd relatief kleinere apos (wat je op een foto vaak lastig kunt beoordelen, zonder maten).

En ja, ik heb het ook niet helder, kan het nu zijn dat ik in sommige gevallen de onzekerheid van een waarneming heb goedgekeurd?  :huh:
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

In het oude systeem leidde een groen veetje altijd automatisch tot een zekere waarneming. Met een blauw veetje kon je de waarneming op onzeker laten en als waarschijnlijk goedkeuren.
Een groen veetje via de nieuwe website leidt echter niet meer automatisch tot omzetting van onzeker in zeker. Dat moet de waarnemer dus zelf doen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart