Meerkoet achtervolgt rat

Gestart door mvanderkeur, april 25, 2008, 12:39:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

mvanderkeur

Ik zag vanochtend een meerkoet achter een grote rat aangaan. Na enkele schijnaanvallen ging de rat ervan door. Ik vond de rat nogal erg groot voor een gewone rat. Is hier sprake van een muskusrat? Locatie = walkant wetering in omgeving van hooi en grasland.



oceanodroma

Lijkt me inderdaad een muskusrat.
Grappige waarneming. Meerkoeten staan erom bekend erg territoriaal te zijn. Ook Ratten moeten het dus ontgelden...
Dimitri Mulder
oceanodroma

Thijs Fijen

CiteerLijkt me inderdaad een muskusrat.
Grappige waarneming. Meerkoeten staan erom bekend erg territoriaal te zijn. Ook Ratten moeten het dus ontgelden...
Bij ons op de vijver voor school joeg een Meerkoet zo op een boerengans dat de gans!! onder dook en 10 meter verder pas boven kwam..
Thijs Fijen

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wimtegels

Het is mij ook altijd opgevallen dat die meerkoeten zo vreslijk agressief zijn.

Uit mijn kinderjaren weet ik nog dat er bij ons in buurt (ten oosten van Roermond) weinig meerkoeten zaten. In de kleine poelen in de buurt van mijn huis zaten wel heel veel waterhoentjes.

Toen de meerkoeten kwamen gingen die aantallen hard achteruit.
Weet iemand of daar als eens onderzoek naar gedaan is? Van de invloed van de populatie meerkoet op waterhoen bedoel ik dan.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

CiteerHet is mij ook altijd opgevallen dat die meerkoeten zo vreslijk agressief zijn.

Uit mijn kinderjaren weet ik nog dat er bij ons in buurt (ten oosten van Roermond) weinig meerkoeten zaten. In de kleine poelen in de buurt van mijn huis zaten wel heel veel waterhoentjes.

Toen de meerkoeten kwamen gingen die aantallen hard achteruit.
Weet iemand of daar als eens onderzoek naar gedaan is? Van de invloed van de populatie meerkoet op waterhoen bedoel ik dan.


Hier (Twente) komen meerkoet en waterhoen niet naast elkaar voor. Maar wel allebei in grote aantallen. Ik heb het idee (eigen ervaring) dat de meerkoet de grotere beken en wateren prefereert en dat het waterhoen de kleinere beekjes inneemt. Het kan natuurlijk zo zijn dat in jouw kinder jaren de kanalisatie en ontginning in hoog tempo verliep waardoor er meer optisch 'groot' water aanwezig is. In een gekanaliseerde beek heb je namelijk langere zichtlijnen.

Dit is echter puur een eigen gedachte zonder wetenschappelijke ondergrond.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

g.j. keizer

#6
CiteerHet is mij ook altijd opgevallen dat die meerkoeten zo vreselijk agressief zijn.
In de kleine poelen in de buurt van mijn huis zaten wel heel veel waterhoentjes.
Toen de meerkoeten kwamen gingen die aantallen hard achteruit. Weet iemand of daar als eens onderzoek naar gedaan is? Van de invloed van de populatie meerkoet op waterhoen bedoel ik dan.
Wim,
Geen onderzoek, maar wel de ervaring, dat meerkoeten het niet alleen presteren om waterhoentjes, (muskus)eenden, futen en ratten te verdrijven, maar dat ze zelfs ganzen en knobbelzwanen verjagen, wanneer die (te) dicht bij hun broedterritorium komen. En waterhoentjes en meerkoeten zijn in belangrijke mate voedselconcurrenten, ergo : hoe meer meerkoeten in een bepaald gebied, des te minder plek voor waterhoentjes, die vanwege hun "clumsy" lichaamsbouw ook nog eens een gemakkelijker prooi voor predatoren vormen dan de zich zeer fanatiek verdedigende en wat robuustere meerkoeten, die bovendien 's winters tijdens het foerageren de bescherming van grote groepen genieten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
CiteerHet is mij ook altijd opgevallen dat die meerkoeten zo vreslijk agressief zijn.

Uit mijn kinderjaren weet ik nog dat er bij ons in buurt (ten oosten van Roermond) weinig meerkoeten zaten. In de kleine poelen in de buurt van mijn huis zaten wel heel veel waterhoentjes.

Toen de meerkoeten kwamen gingen die aantallen hard achteruit.
Weet iemand of daar als eens onderzoek naar gedaan is? Van de invloed van de populatie meerkoet op waterhoen bedoel ik dan.


Hier (Twente) komen meerkoet en waterhoen niet naast elkaar voor. Maar wel allebei in grote aantallen. Ik heb het idee (eigen ervaring) dat de meerkoet de grotere beken en wateren prefereert en dat het waterhoen de kleinere beekjes inneemt. Het kan natuurlijk zo zijn dat in jouw kinder jaren de kanalisatie en ontginning in hoog tempo verliep waardoor er meer optisch 'groot' water aanwezig is. In een gekanaliseerde beek heb je namelijk langere zichtlijnen.

Dit is echter puur een eigen gedachte zonder wetenschappelijke ondergrond.
Dat was wel het geval door de grootschalige ontgrindingen ten Westen van Roermond.
Ten oosten van Roermond kwamen toen absoluut geen grote wateren erbij.
Misschien dat de Maasplassen wel bij hebben gedragen aan het groeien van de populatie meerkoeten in Midden-Limburg.
Ik zie de Meerkoeten nu ook op kleinschalige wateren. Om het waterhoentje echt zeldzaam te noemen gaat te ver, maar de aantallen zijn veel kleiner als vroeger.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Hinko

Ik zie Waterhoen en Meerkoet ook vaak genoeg broederlijk naast elkaar. Een tijdje terug leken 2 paartjes aan partnerruil te doen: een meerkoet fouragerend samen met een waterhoentje en een meter of 50 verderop hetzelfde tafreel. Erg grappig om te zien. Net of ze zich vergisten.
mvgr, Hinko

wimtegels

Misschien zijn die vogels net als mensen, de een is toleranter als de ander......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels