Duitse schorpioenvlieg?

Gestart door Deborah, oktober 13, 2019, 07:54:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Deborah

Graag zou ik willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/174168025/.
1 Duitse schorpioenvlieg - Panorpa germanica imago, gezien
datum: 2019-06-10
locatie: Venlo - Jammerdaalse Heide (LI)

foto's:

Met vriendelijke groet, Deborah

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

wilde

Arp, is er voor de Nederlandse soorten schorpioenvliegen ook een determinatietabel?
Die zou ik hier ergens verwachten, maar zie die niet. De informatie bij de soorten is niet erg bruikbaar voor mij: te summier.
Daar staat bijv. iets over wortelvlekken, maar als je niet weet wat dat zijn schiet je daar weinig mee op.
Je was toch enkele jaren geleden bezig om zo'n tabel te maken?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arp

Hoi Albert,

ooit was de geldende visie onder entomologen min of meer dat ze niet van foto (lees: zonder genitaalonderzoek) te doen zijn, omdat er voor elk gedacht kenmerk wel ergens een uitzondering te vinden was, waar het dan een keer niet klopte. De Nederlandse sleutel die daarvoor gangbaar was, is meen ik van rond de eeuwwisseling, begin 20e eeuw.

Toen ik met Schorpioenvliegen begon, zo'n tien jaar geleden, was er ook niet veel te vinden waar ik wat mee kon, maar vrij snel daarna kwam Pierre Tillier met een paar documenten met vergelijking/overzicht van de Franse soorten waar je, ondanks slagen om de arm, verder mee kon komen. Tegenwoordig staan die ook gewoon online: Deel 1, Deel 2 ...

Na verloop van tijd heb ik me erop "ingekeken" (aanvankelijk veel op genitaal controleren dus en dan een beeld vormen van de fotokenmerken) en durf met een vuurtje nabij voor mijn hand het grootste deel wel op naam te brengen, zonder angst mijn handjes daar pijnlijk aan te branden, maar er blijven altijd beesten die je niet moet willen beslissen van foto. Dat is wat anders dan "uitsleutelen". Het komt meer neer op per soort een handjevol kenmerken of typische verschijningsvormen in je hoofd hebben en die allemaal tegelijk er tegenaan houden, want geen van de individuele kenmerken is echt bikkelhard te maken (wat men tachtig jaar geleden ook geconcludeerd had).

Door de jaren heen heb ik veel "probleemgevallen" op diverse fora behandeld/uitgelegd, maar veel van die topics, of hele fora zijn ondertussen weer ergens gesneuveld, maar een echte sleutel heb ik er nog niet van gemaakt. Er zijn wel weer plannen om dit samen met o.a. Daan weer eens op te pakken. Sommige oude topics kun je nog terugvinden via de soortinfo Panorpa spec. (Nederlandse taal kiezen).

Daan heeft ondertussen wel een soortzoeker voor Naturalis gemaakt (ook met wat slagen om de arm).

Hopelijk binnekort dus weer eens alles goed op een rij zetten, maar deze maand nog niet ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wilde

Bedankt Arp,
Die van mijn tuin lijken allemaal P. vulgaris.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me