Welke melkzwam zou dit zijn?

Gestart door antoon kuhlmann, oktober 12, 2019, 21:33:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

antoon kuhlmann

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/180750832/.
1 Melkzwam p.p. - Lactarius spec.
datum: 2019-10-12
locatie: Stuwwal (GE)

foto's:





Ik neem aan een jong exemplaar, diameter hoed nu ca 4 cm. Grijze hoed, steel grijsachtig met een duidelijk witte strook direct onder de lamellen. Kleur lamellen roze met oranje zweem. Sterk melkend, brandend smakend. Brandt van je tong af! Vindplaats: loofhoutsingel onder aan de Duivelsberg, met o.a. populier, meidoorn, eik, iep en els. Veel dood tak- en stamhout. Leemachtige grond, vochtig.

Giel van der Pluijm

brandend scherp? de vuurmelkzwam, staat bij hazelaar.

antoon kuhlmann

Dank je wel, Giel. Met Obsidentify kwam ook de naam Vuurmelkzwam naar voren, maar afbeeldingen en beschrijving overtuigden me niet bepaald. Melksap is inderdaad behoorlijk brandend op de tong! In omgeving staat ook hazelaar.

wimperzwam

Stond er ook Haadbeuk? Mogelijk is er op de foto een blad van deze boom te zien. In dit geval is Lactarius circellatus (Haagbeukmelkzwam) een mogelijkheid. Deze soort lijkt soms wel op de Vuurmelkzwam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

antoon kuhlmann

Ben nog een keer gaan kijken, Henk. In de houtsingel staat hier en daar wel een haagbeuk, maar nu juist niet in de buurt van deze vindplaats. Daar staat wel vlakbij hazelaar. Een haagbeuk stond op circa 30 - 40 meter afstand.

Giel van der Pluijm

#5
de hagbeukmelkzwam heeft ringen op de hoed lees ik net, de vuurmelkzwam niet.

wimperzwam

Bij jonge vruchtlichamen zijn die ringen vaak nog niet zichtbaar. 30 meter is ongeveer de maximale afstand voor een "waardboom" de kans dat het L. pyrogalus is groter.

Mvgr,
Henk Huijser.

antoon kuhlmann

Dank voor jullie deskundige hulp!

Mvgr.

Antoon Kuhlmann