Vink, Kneu, Sijs of... Veldleeuwerik????

Gestart door E_Desmet, oktober 10, 2019, 20:04:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

E_Desmet

Ik zit met een probleem, ik denk al de hele dag vinkachtigen te zien overvliegen. Echt in vrij massale hoeveelheden. Ik kan mij nog niet beroepen op al te veel ervaring, dus ik ben voorlopig vrij voorzichtig met kleine bruine vogeltjes. Fotomateriaal is voor mij nog wel essentieel. Dat en audio.

Toen ik terugkwam van de winkel vlogen plots honderden vogeltjes over. Een heel breed front van groepjes met soms enkele tientallen vogels. Op een kwartier tijd schat ik wel 300 individuen. Heel snelle, beweeglijke, weinig spraakzame vliegers. Omdat ik op straat stond tussen hoge huizen zag ik ze telkens maar heel kort overvliegen. Te kort voor mij.

Op een hoger gelegen plek even verder op de brug bleef ik ze wel zien, maar van verder en niet meer zo talrijk als eerst. Ik begon kneu en vink te vermoeden. Mijn vermoeden werd deels bevestigd toen ik een 8-tal vogeltjes zag overvliegen, landen in een boomkruin en dan weer verder vliegen. Deze kon ik goed zien: vink.

Maar dat wil niet zeggen dat al die beesten vinken waren.

Thuis bleven er vogeltjes overvliegen, en daar heb ik heel blurry foto's van. Nu ziet iemand met meer ervaring dan ik veldleeuwerik op deze foto's.... Geen vinkachtige dus! Kan iemand hier iets van maken?

https://waarnemingen.be/observation/180669288/

Ik wil nu nagaan of deze diertjes dezelfde vogels kunnen zijn als die eerste grote groepen. Alles speelde zich af tussen tien en twaalf uur. Er leek een grote continuiteit te zitten in alles.

Bedankt om dit lange verhaal te lezen,
Met vriendelijke groeten,
Elie Desmet

Jacob Molenaar

Foto 1&2 tonen inderdaad een veldleeuwerik, maar van de laatste 2 zou ik wel een vink maken
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op oktober 10, 2019, 21:11:52 PM
Foto 1&2 tonen inderdaad een veldleeuwerik, maar van de laatste 2 zou ik wel een vink maken

1 en 2 Veldleeuwerik inderdaad en 3, 4 en 5 Vink
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

E_Desmet

Okay, dan ga ik het opdelen. Zal toch even moeten nadenken over hoe ik alles kan aanpassen zodat het toch wat nuttige data oplevert.

Zal misschien gewoon de grote getallen 'vogel onbekend' maken, en dan de gekende (veldleeuwerik en vink) apart als niet geteld invoeren, met een verwijzing naar de grotere groepen. Dat ze deel uitmaakten van die groepen, maar dat hun aandeel onbekend is.

Jammer dat er niemand anders in de buurt geteld heeft, anders kon ik vergelijken.

Bedankt voor jullie hulp, Jacob en Frank
Met vriendelijke groeten,
Elie Desmet

E_Desmet

Al denk ik nog steeds dat het grootste deel vinken en kneus waren.
Met vriendelijke groeten,
Elie Desmet

Jacob Molenaar

Kijk ook eens op www.trektellen.nl voor telposten in de buurt, wie weet kun je daar wat van vinden
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

E_Desmet

Dank je Jacob. Ja ik heb al wat zitten zoeken, maar heb nog niets concreets. Misschien zetten anderen later nog hun waarnemingen online.

Ik heb de waarnemingen aangepast, ik denk dat de context van de originele post in dit topic nu niet helemaal duidelijk meer is.

De foto's uit de oorspronkelijke waarneming zet ik dan maar in deze post. Leeuwerik en vink.
Met vriendelijke groeten,
Elie Desmet