Problemen met Google maps in Obsmapp

Gestart door joostruijsch, oktober 09, 2019, 10:20:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

joostruijsch

Hoi, sinds versie 7.26 zit er een knop "Toon in Google Maps" bij het openen van een waarneming. Hier heb ik twee problemen mee.

Ten eerste, ik heb geen google maps, ik wil het niet en probeer google zoveel mogelijk te weren van mijn telefoon. Waarom verplicht u het gebruik van Gmaps terwijl er vele andere navigatie apps zijn om uit te kiezen? Ik zou de waarneming bijvoorbeeld graag in Osmand openen. Dit ook omdat het offline werkt en geen data uitwisselt met een derde partij.

Het is eenvoudig om de gebruiker een keuze mogelijkheid te geven als u gebruik maakt van het geo: url schema.
Ik kan hier helaas geen geo url posten, maar als je onderstaande voorbeeld in de adres balk van de mobiele browser plakt werkt het waarschijnlijk wel.

geo:0,0?q=51.975192,5.707656(Koolmees)


Tweede probleem, ik kon met mijn telefoon obsmapp niet installeren.
Uiteindelijk heb ik het probleem gevonden. Het blijkt ook gerelateerd aan het gebruik van Gmaps, maar ook na de installatie van Gmaps kon ik obsmapp nog steeds niet installeren.
Bij raadplegen van de logcat vond ik de foutmelding:

10-07 21:33:04.371 E/PackageManager(1631): updateAllSharedLibrariesLPw failed: Package org.obsmapp requires unavailable shared library com.google.android.maps; failing!

Na enig zoeken blijkt dat de "com.google.android.maps" de verouderde maps library v1 is, terwijl obsmapp v2 gebruikt. Deze dependency blijk niet nodig. Sommige custom roms hebben deze library niet meer, ook niet na installatie van google maps.
Zie https://stackoverflow.com/questions/9868393/android-requires-unavailable-shared-library-com-google-android-maps-failing

Uiteindelijk heb ik "apktool" gebruikt om het apk bestand uit te pakken, de dependency uit "AndroidManifest.xml" verwijderd en vervolgens de boel weer ingepakt en geinstalleerd. Ik heb nu een werkende obsmapp maar zou graag van het gebruik van google maps af willen.

Met vriendelijke groeten, Joost.

Alex Kwak

Beste Joost,

Het is je goed recht om bepaalde zaken wel of niet te willen gebruiken.
Je zult dan ook de consequenties moeten aanvaarden dat bepaalde zaken niet werken.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!