Dekglaasjes gaan stuk

Gestart door Gert Kremer, oktober 03, 2019, 21:43:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

deze bekerzwam probeer ik onder het glas te bekijken, maar elke keer gaan de dekglaasjes stuk.
wat doe ik niet goed? het materiaal wil niet "vloeien".
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Giel van der Pluijm

probeer het eens met de handleiding van de NMV, het maken van een preparaat, ik heb er zelf ook veel moeite mee.
https://www.allesoverpaddenstoelen.nl/Aop2.html

Gert Kremer

ik denk dat het materiaal misschien te droog is? met de kleine bruine beker ging wel goed.
Hoop toch nog meer ondersteuning te lezen. Dat van de NMV kende ik.  maar bedankt Giel voor de tip.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

Hallo Gert,
Heb je al geprobeerd of een schraapsel wat oplevert?
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Citaat van: rietvanoosten op oktober 04, 2019, 14:26:18 PM
Hallo Gert,
Heb je al geprobeerd of een schraapsel wat oplevert?

Dag Riet,
nee nog niet, buitenkant?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

binnenkant is beter voor asci en sporen denk ik.
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

#6
gelukt... Het is volgens mij een Donker hazenoor.  sporen Gerhardt fig149. 
Schelpen van het pad van vroeger klopt ook en de wandelenstok zie ik nu ook zitten.
kan ik deze onder die naam inbrengen of...
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Citaat van: Gert Kremer op oktober 04, 2019, 21:33:56 PM
gelukt... Het is volgens mij een Donker hazenoor.  sporen Gerhardt fig149. 
Schelpen van het pad van vroeger klopt ook en de wandelenstok zie ik nu ook zitten.
kan ik deze onder die naam inbrengen of...

Riet bedankt, naam aangepast. groetjes
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Raar dat niemand opmerkt dat veel dekglaasjes bij het "uittikken" van het preparaat stuk gaan door de hele kleine zandkorreltjes die er vaak inzitten. Heb zelf een hekel aan paddenstoelen verzameld in de duinen; bijna alltijd prijs.

Mvgr.,
Henk Huijser.

tstrik

ik spoel de duinsoorten altijd eerst uit in water, meestal sneuvelen dan nog vaak door het zand de glaasjes. Erg frustrerend.
Mvgr.,
Theo Strik

Gert Kremer

Citaat van: tstrik op oktober 06, 2019, 15:15:22 PM
ik spoel de duinsoorten altijd eerst uit in water, meestal sneuvelen dan nog vaak door het zand de glaasjes. Erg frustrerend.

ik had het ook wel gewassen hoor.  kan ik het ook eerst plat drukken met het mesje en dan kleurstof en uitkloppen?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.