Welke zwam zou dit weer kunnen zijn?

Gestart door Rene Hoogenboom, oktober 06, 2019, 16:19:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Hoogenboom

De bijgevoegde paddenstoel groeide op gras en mos in de buurt van kastanjeboom en eik in het NH Duinreservaat.
Kalkhoudende grond aldaar.
Hoed circa 3 tot 4 cm doorsnee met licht opstaande schubbetjes lichtbruin tot roze van kleur.
Steel iets langer dan hoed met aan de onderzijde min of meer hetzelfde patroon als hoed.
Naar boven duidelijk lichter van kleur. Op steel zit een hele zwakke ring.
Lamellen wit en lijken niet aangehecht. Geur ietwat zoetig.

Ik hoor het graag.
Groetjes
René

tstrik

Mvgr.,
Theo Strik

wimperzwam

Vergelijk eens Lepiota brunneolilacea (Zandparasolzwam). Zeldzame soort typisch voor het duingebied.

Mvgr.,
Henk Huijser.

tstrik

ik heb deze soort ook eenmaal mogen vinden, maar ik durfde hem niet te benoemen, maar hij lijkt er uiterlijk sterk op.
Dat zou een mooie vondst zijn .
Mvgr.,
Theo Strik

Rene Hoogenboom

Beste Henk,

Ik heb begrepen dat de zandparasolzwam vooral in de zeereep groeit.
Deze groeide in de binnenduinen (meer bosachtig). Kan de zandparasolzwam daar groeien.
Is manchetparasol nog een optie.
Dank voor jouw reactie en ik hoor het graag.
Groetjes
Rene

Rene Hoogenboom

Beste Theo,

Bedankt voor jouw reactie zou inderdaad een mooie vondst zijn.
Ik wacht toch even de reactie van Henk af.
Groetjes
Rene

Giel van der Pluijm

#6
M.i. de vaalroze  parasolzwam, de zandparasolzwam die ik zelf eenmaal heb mogen aanschouwen heeft een kale grijze hoed en kale steel, mist elke gekleurde schub en is gedrongen en voorzover ik kan zien, hij is nauwelijks beschreven, groeit ie in schoon kaal altijd vochtig zand met weinig substraat.

wimperzwam

L. subincarnata is voor mij geen kandidaat. Zover mij bekend is L. brunneolilacea ook wel buiten de zeereep in de duinen te vinden, kijk maar eens op Google. De soort is in Nederland nog niet zo lang bekend en mogelijk is zijn habitat hier onvoldoende bekend. Macroscopisch en ook microscopisch lijkt deze soort vooral op L. brunneoincarnata en na een paar regenbuien is het mogelijk nog lastiger beide soorten te onderscheiden. Zo uit het hoofd dacht ik dat de sporen bij brunneolilacea iets groter zijn. De kenmerken die Giel noemt zijn voor mij weinig typisch, de soort heet niet voor niets brunneolilacea.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Rene Hoogenboom

Beste Henk en Giel,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Henk inderdaad is er over de zandparasolzwam nog niet zo heel veel bekend.
Op nature Today ( https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=20125 ) stond een aardig artikel van Marijn Oud.
Hoe graag ik het ook zou willen denk ik toch dat jouw tweede optie Henk namelijk gegordelde parasolzwam nog beter past.
De hoed van de zandparasolzwam lijkt donkerder en de zoetige geur lijkt bij de gegordelde parasolzwam te horen.
Volgende keer neem ik de paddenstoel mee om te kijken of deze microscopisch onderzocht kan worden.
Groetjes
Rene