Welke paddestoel? Foto toegevoegd steel en plaatjes.

Gestart door wim52, oktober 03, 2019, 20:10:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim52

Gewoon zwavelkop of  iets anders. Lijkt wel een ei

Extra foto

Giel van der Pluijm

Zonder afbeelding van plaatjes en steel niet met zekerheid te zeggen. Te weinig oranje voor een oud zwavelkopje.


e.moors

mvg. Eric

wim52

#4
Toch ben ik daarover nog niet zeker. Vrij groot. Oude zwavelkop wordt ook vaak donker aan de onderkant. Kan ook geen gelijkenis vinden hoeveel foto's ik ook bekijk. Zal een s kijken of ik het weer terug kan vinden in de natuur.

Dit las ik ook nog ergens: " in dit stadium hebben gewone zwavelkopjes donkerpaars tot bijna zwart gekleurde plaatjes van de rijpe sporen. "

Giel van der Pluijm

#5
de glanzende gele steel (als een strohalm) doet ook anders vermoeden, ook omdat ie bij het breken gescheurd is.

Giel van der Pluijm

kijk eens naar plaatjes van deze paddenstoelensoort;
Cantharellus amethysteus
het zal wel haast niet maar hij toont wel heel veel gelijkenis.
Waar is de paddenstoel gevonden, Zuid Limburg?
https://www.verspreidingsatlas.nl/0275011

wim52

#7
Ter Apel. Nog eennw foto erbij. Ook jonger exemplaar erbij. Ja als ik naar steel kijk die bovenaan bijna vierkant is dan lijkt hij wel iets op de Cantharellus appalachiensis. Maar blijft gissen.

wimperzwam

Waar zijn we op dit forum toch mee bezig? Voor mij een wat in ontwikkeling gestoorde zwavelkop (mogelijk geremd door droogte en daarna door regen weer op gang gekomen). De sporenvorming is onvoldoende op gang gekomen om de lamellen al te kleuren. Om dit nu te vergelijken met  C. amethysteus slaat nergens op. Giel ken jij die soort of heb jij die wel eens gezien? Hoe vaak is er op dit forum nu al gezegd dat plaatjes vergelijken niet de manier is om paddenstoelen op naam te brengen; volkomen onbetrouwbaar. Graag een beetje terughoudend a.u.b..

Mvgr.,
Henk Huijser.

wim52


Giel van der Pluijm

sorry, Henk, de steel is toch totaal anders dan die van zwavelkoppen en de aanhechting van de plaatjes aan de steel doen denken aan een trechter. Natuurlijk heb ik die amethyst nog nooit gezien. Ik vroeg alleen om eens te vergelijken.

wimperzwam

Ik geef het op, wat moet ik me bij dunne sporen voorstellen en waarom als er kennis over de sporen is deze niet gedeeld? Zet die Cantharel nu maar uit je hoofd.

Mvgr.,
Henk Huijser.