Taigaboomkruiper

Gestart door wimkarst, oktober 02, 2019, 13:14:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimkarst

Witte wenkbrauwstreep erg duidelijk, verschoven trede niet goed te zien. Taiga? Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/180284080/.
1 Boomkruiper - Certhia brachydactyla
datum: 2019-10-01
locatie: Oostkapelle - Wijkhuijsweg e.o. (ZL)

foto's:


jeroen vinke

Deze heeft niet het befaamde 'bakje' dus volgens mij is het een gewone
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

#2
Citaat van: jeroen vinke op oktober 02, 2019, 14:15:25 PM
Deze heeft niet het befaamde 'bakje' dus volgens mij is het een gewone

Wel of geen 'bakje' is hier nog de vraag maar in feite ook niet relevant: bij vogels met zo'n niet-spierwitte onderzijde helpt zelfs het allerduidelijkste bakje niet meer, dat zijn altijd gewone Boomkruipers. Een 'bakje' alleen is overigens ook niet diagnostisch omdat ook gewone Boomkruiper dat soms heeft. Het gaat om de combinatie van 2 vleugelkenmerken (waarvan het bakje er 1 is) die doorslaggevend is. Zie daarvoor hier: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583628#new post 9
BTW: Een term als "verschoven trede" is alleen bruikbaar als je het kunt kwantificeren, anders heb je er niks aan..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Maar Frank, p4 is toch duidelijk zichtbaar en daar is toch te zien dat het bakje niet gevormd wordt? Dan is de afwezigheid van het bakje toch genoeg om het een gewone Boomkruiper te maken?

Ik dacht ook dat de kleur niet wit genoeg was, maar daar twijfelde ik over.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

OlivierO

Citaat van: frankneijts op oktober 02, 2019, 17:38:06 PM
Zie daarvoor hier: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583628#new post 9

Dag Frank,

als je daar op de titel boven jouw post in die link klikt (in dus geval dus gewoon op de tekst "R: boomkruiper?"), dak krijg je in de adresbalk de url van die post zélf. En kom je altijd goed uit normaal gezien:

Test hier.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Citaat van: jeroen vinke op oktober 02, 2019, 17:54:33 PM
Maar Frank, p4 is toch duidelijk zichtbaar en daar is toch te zien dat het bakje niet gevormd wordt? Dan is de afwezigheid van het bakje toch genoeg om het een gewone Boomkruiper te maken?

Ik dacht ook dat de kleur niet wit genoeg was, maar daar twijfelde ik over.

'Treedje' op p4 reikt een fractie hoger dan dat op p5 en daarom kun je strijden over wel of geen bakje, precies wat ik al zei. Maar nogmaals: die discussie is onnodig als de onderzijde niet spierwit is en dat geldt hier ook voor borst en buik (dus niet alleen de anaalstreek!).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: OlivierO op oktober 02, 2019, 19:07:25 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 02, 2019, 17:38:06 PM
Zie daarvoor hier: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583628#new post 9

Dag Frank,

als je daar op de titel boven jouw post in die link klikt (in dus geval dus gewoon op de tekst "R: boomkruiper?"), dak krijg je in de adresbalk de url van die post zélf. En kom je altijd goed uit normaal gezien:

Test hier.

Dank je Olivier: nooit te oud om te leren..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Citaat van: frankneijts op oktober 02, 2019, 23:29:08 PM
Citaat van: jeroen vinke op oktober 02, 2019, 17:54:33 PM
Maar Frank, p4 is toch duidelijk zichtbaar en daar is toch te zien dat het bakje niet gevormd wordt? Dan is de afwezigheid van het bakje toch genoeg om het een gewone Boomkruiper te maken?

Ik dacht ook dat de kleur niet wit genoeg was, maar daar twijfelde ik over.

'Treedje' op p4 reikt een fractie hoger dan dat op p5 en daarom kun je strijden over wel of geen bakje, precies wat ik al zei. Maar nogmaals: die discussie is onnodig als de onderzijde niet spierwit is en dat geldt hier ook voor borst en buik (dus niet alleen de anaalstreek!).
Bedankt Frank, voor de verheldering
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke