Ik heb een paar maanden geleden de Sony RX10iv gekocht, in een leuke cashback aanbieding van Sony, anders had ik de prijs inderdaad ook wel erg fors gevonden. Wat voor mij belangrijk was, was flexibiliteit, snelheid en beeldkwaliteit. De snelheid is dik voor elkaar en ruim voldoende om zo ongeveer alles wat vliegt te kunnen volgen. Razendsnelle AF en veel AF punten, niet onbelangrijk bij vogels in vlucht, ook in combinatie met een waanzinnige hoge burstrate. Verder vond ik flexibiliteit tussen zowel wijdhoek als tele belangrijk. Ik heb jarenlang met spiegelreflex gefotografeerd en het wisselen van lenzen was ik behoorlijk zat. Het wat even wikken en wegen alvorens ik de Sony kocht, ik heb ook series een systeemcamera met een redelijke telelens overwogen, maar de echt goede telelenzen voor systeemcamera's zijn ook weer vrij groot, zwaar en duur. De gemiddelde telelenzen in het bereik 70-300 of 50-250 o.i.d. vond ik kwalitatief op het uiterste bereik tegenvallen. Dan heb je een grotere sensors dan een bridgecamera, maar dan wordt het teniet gedaan door de kwaliteit van de lens. Dus ik heb uiteindelijk, alles overziende, voor de Sony RX10iv gekozen en tot nu toe geen moment spijt. Je hebt "slechts" 25x zoom, maar dat is voor uit de hand fotograferen ruim voldoende, zeker i.c.m. met de goed werkende beeldstabilisatie. De Zeiss-lens is over het hele bereik heerlijk scherp, ook in de uiterste zoomstand en dat kan van veel telelenzen niet gezegd worden. Boven de 25x kan je nog digitaal inzoom, maar dan gaat de kwaliteit wel echt achteruit, wat op zich ook wel logisch is.
Naast de Sony heb ik ook naar de P900 en de P1000 gekeken. Zeker die laatste heeft extreem veel zoom, maar is ook echt een heel grote camera, fors grotere dan de P900. Beiden vond ik echter vanwege de kleinere sensor minder dan de Sony qua beeldkwaliteit, en ook op het gebied van AF snelheid blijven ze ver achter bij de Sony.
Sorry, het lijkt wel reclame, maar nee, ik heb geen aandelen of belangen ;-). Wel veel onderzocht in de afgelopen tijd en de Sony is gewoon een klasse apart. De prijs is er dan ook naar...