Wat is er aan de hand met Bruine Glazenmaker?

Gestart door Robert Brunink, september 24, 2019, 13:34:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Brunink

Kan iemand mij vertellen wat er met de Bruine Glazenmaker aan de hand is? Ik heb er dit jaar nog maar eentje gezien! Heeft die last gehad van de warme, droge zomers of speelt er wat anders?

AvanderHeijden

Goeie vraag... ik heb er niet veel minder dan normaal gezien voor mijn gevoel, maar lokaal zijn er misschien grote verschillen. Feit is dat er dit jaar t/m deze datum inderdaad wel merkbaar minder waarnemingen zijn ingevoerd dan vorig jaar of het jaar daarvoor.

2019: 949 maximum individuen in 754 cellen
2018: 1592 maximum individuen in 1245 cellen
2017: 1593 maximum individuen in 1181

gbeersma

In Zwolle en omgeving zie ik ze ook beduidend minder dan normaal.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

grunsven

De aantallen bruine glazenmaker kunnen flink fluctueren. Wat de oorzaak daarvan is zou ik niet kunnen zeggen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankneijts

In de Kempen is het altijd een erg lokale en vrij zeldzame verschijning geweest (zeker in het oostelijk deel) maar hij leek de laatste jaren wat toe te nemen (of er werd beter gezocht?). Dit jaar (15 exx in 11 uurhokken) is tot dusverre het slechtste sinds 2014 (14  in 11) maar t.o.v. de 'topjaren' 2018 (22 in 16) en 2016 (22 in 17) is de achteruitgang niet echt desastreus te noemen hoewel het (vrijwel) ontbreken van de soort ten oosten en zuiden van Eindhoven opvallend is. In het oosten is dat eigenlijk altijd zo geweest (het afgelopen decennium tenminste) maar in het zuiden waren er toch diverse kleine populaties, zeker in 2016 en 2018.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robert Brunink

Ik ben deze zomer misschien iets minder op pad geweest dan normaal (dit kwam helaas door sarcoïdose), maar heb in de nazomer toch wel een inhaalslag gemaakt. Misschien ben ik niet in alle gebieden geweest als voorgaande jaren, maar ik ben zeker in geschikte gebieden geweest, waar de soort de laatste jaren wel te vinden was. En deze soort was hier net in de lift, net als Vroege Glazenmaker. Vroege Glazenmaker had ik dit jaar ook wat minder in mijn omgeving, maar vorig jaar zijn er op 31 mei door een enorme hagelbui gigantisch veel libellen in Vriezenveen gesneuveld, de meesten zullen zich toen niet hebben kunnen voortplanten.