Mogelijk Puccinia behenis - toevallig iemand uit de buurt om nog eens te kijken?

Gestart door Rayan Majoor, december 02, 2022, 20:01:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

een tijdje geleden was ik in de buurt van 's-Hertogenbosch wezen wandelen en had daar deze roest op dagkoekoeksbloem gevonden. Mogelijk betreft dit Puccinia behenis, maar mijn vondst waren helaas uredinia (microscopische foto's door Matthijs Molenaar) en die kunnen niet gebruikt worden voor soortsdeterminatie.
Nu ligt de locatie ver weg van waar ik zelf woon en zal er dus niet makkelijk weer langs gaan, maar Charlotte merkte bij de waarneming op dat er later in het jaar mogelijk wel sori te vinden zijn die de determinatie zouden kunnen bevestigen. Daarom mijn vraag:

Is er toevallig iemand die uit deze omgeving komt en geïnteresseerd zou zijn om binnenkort te gaan kijken of er al sori te vinden zijn?


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/259393052/.
1 Tweecellige sileneroest - Puccinia behenis uredinium, verzameld (in collectie)
datum: 2022-11-13
locatie: Drongelens Kanaal - 's-Hertogenbosch tot Cromvoirt (NB)

foto's:





Foto's Matthijs Molenaar:





Enkele bladeren op de plant, slechts één blad sterk geïnfecteerd. Blad verzameld voor verdere determinatie. Kan materiaal opsturen naar geïnteresseerden. Materiaal bekeken door Matthijs Molenaar: Sporen 21-23 x 18-21 μm, maar determinatie niet te bevestigen in dit stadium.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl