Spanner (Noorwegen)

Gestart door Marleen, september 23, 2019, 21:12:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Deze spanner zag ik vandaag op de kliko.
Het leek mij in eerste instantie berkenwintervlinder. Maar dat zou wat vroeg zijn wellicht.
Maar hoe langer ik in mijn nachtvlindergids kijk hoe meer ik ga twijfelen. Is het toch Herfstspanner?
Of iets anders?

https://observation.org/waarneming/view/180045322
Spanner onbekend - Geometridae indet. gezien op 2019-09-23 Norway - Øyer



Groetjes, Marleen

Rayan Majoor

Ik zou ook voor een Operophtera sp. gaan. Hier is de herfst al redelijk begonnen, is het in Noorwegen al winter? :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Welke van de twee het is laat ik aan de kenners over. Rupsen zijn voor mij makkelijker dan volwassen vlinders en aangezien er op lepiforum al aangegeven wordt dat volledige zekerheid vaak alleen met genitaalonderzoek verkregen kan worden (bij de mannetjes)... :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

c.witkamp

Ik weet niet hoe noordelijk of hoe hoog je in Noorwegen zit, maar in Estland had ik de eerste berkenwintervlinder pas op 19 oktober. Dat is thv Tallinn en op zeeniveau.
groeten,

cees

c.witkamp

Overigens maakt ObsId er een Epirrita spec van, dus herfst/november/bleke november.
groeten,

cees

Martin Scheper

ObsId heeft het hier niet juist. Het is wel een Operophtera sp. (Epirrita sp. hebben een meer hoekige/spitse voorvleugelpunt).

O. brumata en O. fagata zijn goed te benoemen als je zicht hebt op de achtervleugel (O. fagata heeft witte achtervleugels).

Toch: voor mijn gevoel heb je hier O. brumata vanwege de bruinige teint in de kleur van de voorvleugels (O. fagata is meer (zilver)grijs), alhoewel dit niet in de boeken staat en de kleur ook wat kan vervagen met het ouder worden van de vlinders.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

jack_windig

Inderdaad de kleine wintervlinder O. brumata. De kleur is wel een aanwijzing, maar soms komen ook behoorlijk bruine berkenwintervlinders O. fagata voor. Er is een subtiel verschil in voorvleugelvorm: O fagata is wat smaller, de zijrand en onderrand maken een scherpere hoek dan bij O. brumata, maar dat is lastig te zien, en de foto moet wel van recht boven zijn genomen om het goed te zien. Bij het dier van dit topic is het echter wel duidelijk. Overigens vliegen Kleine Wintervlinders erg lang door in de winter, het is pas echt afgelopen bij strenge vorst.