Hermelijn zeldzaam geworden?

Gestart door OJGoreng, september 11, 2019, 00:11:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Hola,
Het valt mij op dat hermelijn tegenwoordig de status "zeldzaam" heeft. Ik zie ze zelf inderdaad minder vaak dan een paar jaar geleden, maar ook toen zag ik ze niet bijzonder vaak, dus heel opvallend vond ik dat niet; hier in de regio zag ik ze in elk geval een stuk vaker dan wezels, die die status (gelukkig) nog niet hebben. Is er hier wellicht iemand die wat meer kennis heeft over de aanleiding van die statuswijziging, en daar wat over wil vertellen?

BVD,
Z
Met vriendelijke groet, Zainal

maurice.lahaye

Hallo Zainal,

Dat heb je goed opgemerkt. De hermelijn is inderdaad van categorie verschoven. Daar zijn een aantal redenen voor.
De soort lijkt de laatste jaren echt zeldzaam te worden, maar hele 'harde' data zijn niet voor handen. De grove data die er zijn, laten zien dat de soort enkel nog in de goede weidevogelreservaten, in beek- en rivierdalen wordt gezien en in sommige Limburgse gebieden met veel akkervogelbeheer. De tijd is echt voorbij dat je hermelijn landsdekkend kon waarnemen.

De trigger om juist nu de status van de soort te veranderen is het feit dat de soort in veel provincies van de vrijstellingslijst gaat. De soort wordt strenger beschermd. Prima actie natuurlijk, maar het betekend ook dat de onderliggende data (waarnemingen) echt betrouwbaar moeten zijn. In de praktijk worden er echter regelmatig fouten gemaakt in de determinatie tussen wezel en hermelijn. Hermelijn wordt voor wezel uitgemaakt, of andersom (wat vaker voorkomt). Daarom is ook de auto-validatie 'strenger' gemaakt.

Tenslotte, door een soort 'zeldzaam' te maken, is er meer oog voor. Waarnemers zijn meer geneigd om een zeldzame soort (liefst met foto) in te voeren dan een algemene soort. Jouw vraag over de status van deze soort is daar bijvoorbeeld het bewijs van.

Met vriendelijke groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

OJGoreng

Hoi Maurice,
Helder antwoord, dank je!
Met vriendelijke groet, Zainal

Douwe van der Ploeg

Is er al wat bekend over hoe de soort op de volgende Rode Lijst komt te staan?
Douwe van der Ploeg

jva

Citaat van: maurice.lahaye op september 13, 2019, 15:36:39 PM
De trigger om juist nu de status van de soort te veranderen is het feit dat de soort in veel provincies van de vrijstellingslijst gaat. De soort wordt strenger beschermd.

Interessante informatie Maurice, waar kan ik hier meer informatie over vinden? Is bijv. al bekend per wanneer?
Jelle

peterv

Citaat van: jva op september 19, 2019, 15:37:29 PM
Citaat van: maurice.lahaye op september 13, 2019, 15:36:39 PM
De trigger om juist nu de status van de soort te veranderen is het feit dat de soort in veel provincies van de vrijstellingslijst gaat. De soort wordt strenger beschermd.

Interessante informatie Maurice, waar kan ik hier meer informatie over vinden? Is bijv. al bekend per wanneer?
https://www.zoogdiervereniging.nl/nieuws/2018/overijssel-wil-verbetering-bescherming-van-egel-kleine-marters-en-woelmuis
Peter Venema

Jacob Molenaar

Gelukkig is het bij deze foto's niet zo moeilijk te zien om welke van de twee het gaat. Alleen jammer dat de waarnemer 'm dan weer niet invoert...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jeroen vinke

Citaat van: Jacob Molenaar op september 19, 2019, 19:33:05 PM
Gelukkig is het bij deze foto's niet zo moeilijk te zien om welke van de twee het gaat. Alleen jammer dat de waarnemer 'm dan weer niet invoert...

inmiddels wel: https://waarneming.nl/observation/179868013/
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke