Onbekende witte beestjes-> wolluis-> trionymus spec.

Gestart door cranefly, september 22, 2019, 21:34:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

cranefly

Ik zie op boomstammen regelmatig deze kleine (ca. 3 mm) sneeuwwitte beestjes, maar kom er niet uit wat het zijn. Ze lijken nog het meest op (bepaalde stadia van) wolluizen, maar zijn dat volgens mij toch ook niet... Iemand een idee?

Foto's gemaakt 20-09-2019, Nieuwegein (Park Oudegein), op Beuk.

Alvast dank,

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

Rayan Majoor

Lijken me (niet heel levendige) springstaartjes bedekt met schimmel oid...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cranefly

#2
Bedankt voor je reactie Ryan.

Ze lijken idd. ook wel op springstaartjes, maar als het om een schimmel gaat, blijven een paar dingen vreemd:
-ze zijn zeer levendig
-ze zijn meestal met meerdere tegelijk en zien er allemaal zo wit uit
-op de vindplaatsen zie ik nooit gelijkende, niet-"beschimmelde" springstaartjes

Ik twijfel dus nog, temeer omdat ik ze eigenlijk ook iets te groot vind voor springstaartjes (en de pootjes juist weer iets te klein)...

Vr. Groeten,
Reindert

mberg

Heren,

Zeker geen springstaart. Ik gok op of een beschimmelde larve of een wolluis.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

cranefly

Bedankt Matty. N.a.v. je antwoord heb ik nog 'ns een flinke hoeveelheid wolluis-foto's bekeken, en die richting lijkt me toch wel het meest waarschijnlijk, al ontbreekt een exacte match.

Ben er nu ook wel zeker van dat de 'draadjes' links staartdraden zijn -tijdje gedacht dat het voelsprieten waren, maar de kop zit dus rechts :)

Ik kon ook nog één foto uit m'n prullenbak vissen van een ander exemplaar op dezelfde boom, en die lijkt nog wat meer op een wolluis (z.o.).

Misschien kan iemand dit topic naar 'Wantsen etc.'  verplaatsen?

Dank,
Vr. Groeten,
Reindert

Rayan Majoor

Nu ik wat beter kijk zie ik inderdaad ook pootjes bij wat me eerst het achterste van de springstaart leek. Geen springstaartjes dus inderdaad :rolleye:
Ik verplaats het topic :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

henny pen-de jong

Hier een paar foto's van wolluis....
Sommigen zijn behoorlijk wollig...
Misschien heb je er wat aan.
Vriendelijke groet, Henny

cranefly

Bedankt voor je reactie Henny. Behoorlijk wollig idd., maar ik vermoed dat de beestjes op jouw foto's geen Wolluizen zijn, maar Bladluizen. Er zijn nl. ook Bladluis-soorten die er zo pluizig bijlopen, zoals bijv. de Beukenbladluis.

Ik heb vanavond nog 'ns verder gezocht naar de beestjes op mijn foto's en vond toen via Google wat mooie "stock"-afbeeldingen van Wolluis-soorten (helaas wel met watermerken), zie bijlagen.

Afgaande op deze overzichten, waarop overigens ook niet-Nederlandse soorten staan, denk ik nu dat mijn foto's vrouwtjes Trionymus spec. betreffen.

Cf. ook https://old.waarneming.nl/soort/photos/701425?_popup=1

Vr. Groeten,
Reindert

henny pen-de jong

Je hebt vast gelijk wat betreft die luizenfoto's van mij. Ik zag ze op een beukenhaagje in mijn tuin..zo ongeveer gelijk zag ik ook larven van het Dwergkapoentje! Die zijn helemaal prachtig om te zien met hun mooie vachtjes...heb daar mooie foto's van kunnen maken...
Ik heb de afbeeldingen bekeken...die luizenfoto van jou heeft ook een staartje...het lijkt inderdaad veel op die Trionymus spec.
Vriendelijke groet,
Henny