Heukels' Flora: Teunisbloem, vraag 3

Gestart door nielseimers, september 21, 2020, 10:33:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Leni Duistermaat (Naturalis), de auteur van Heukels' Flora (24e druk, 2020) kreeg veel vragen over determinatiestap 3 uit de Teunisbloem sleutel. Zij heeft Esmée Winkel (Naturalis) gevraagd om dit kenmerk m.b.v. een illustratie te verduidelijken. De tekst is ook iets gewijzigd, zodat het duidelijker moet zijn voor lezers.

3 Kelktopspitsje afwezig of slank en minder dan 1/3 zo breed als de top van het kelkblad → 6
– Kelktopspitsje aan de basis stevig en meer dan 1/3 zo breed als de top van het kelkblad → 4


Plantoon

Aan die tekst mankeert nog wel een en ander.
1) de termen "slank" en "stevig" zijn geen antoniemen wat voor verwarring zorgt. Het is beter om breed of smal te gebruiken of gewoon die termen weg te laten want de lengte/breedte verhouding wordt er toch bij vermeld in de sleutel.
2) in die tekst lees ik ook "bevindt zich als zittend" en " bevindt zich als het ware gesteeld". Volgens mijn bescheiden mening is dat archaisch taalgebruik.

In mijn tuin staat zo'n mooie O. glazioviana en de vier kelkbladen zijn twee aan vergroeid in het bovenste (distale) deel, zie bijlage. Is dit normaal voor die soort of voor het genus ? Dergelijk kenmerk wordt niet vermeld in Flora Iberica (die ik meestal raadpleeg omdat dit de enige flora is waar planten volledig beschreven worden).