Een adult sperwer mannetje?

Gestart door Roelof Swierts, september 17, 2019, 06:21:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Roelof Swierts

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179623112/.
1 Sperwer - Accipiter nisus adult
datum: 2019-09-15
locatie: Dennekamp (DR)

foto's:



Vriendelijke groet,
Roelof Swierts

Oenanthe

Je vraag betreft neem ik aan geslacht en leeftijd want de soort heeft de admin al voor je bevestigd zie ik. Het is inderdaad een mannetje sperwer. Leeftijd vind ik moeilijker in te schatten omdat je foto's niet helemaal scherp zijn. De rode gloed op de flanken wijst op adult maar de gele iris is daarmee weer in tegenspraak.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Kan iemand mij uitleggen waarom dit een mannetje is?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Citaat van: Guus Peterse op september 17, 2019, 14:59:55 PM
Kan iemand mij uitleggen waarom dit een mannetje is?
Die rossige gloed op de flanken sluit vrouwtje uit toch?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Ik doe dit even uit mijn hoofd maar ik meen wel eens gehoord of gelezen te hebben dat oude vrouwtjes ook wat kleur kunnen krijgen. In elk geval verwacht ik bij een volwassen mannetje veel meer oranje. Maar ook dat zal wel variabel zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Hoewel wijfjes tamelijk rossig kunnen zijn op de onderzijde en sommige mannetje juist wat minder is in volwassen kleed de markante wenkbrauw typisch voor een wijfje (zie de 'oude' Forsman, tekst blz. 250 en plate 291 op blz. 253).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roelof Swierts

Dank voor alle reacties, bij gelegenheid proberen een betere foto te maken, dit keer lukte het nog niet.
Hoe het begon; je ziet op afstand een soort kleurverschil ergens in een boom, verrekijker erbij / ja daar zit een vogel, dan toch proberen een redelijke foto te maken, maar pas thuis op de pc komt de vogel beter in beeld. Maar toch blij de foto gemaakt te hebben, voor mij nog even een "zeldzame" soort,

 
Vriendelijke groet,
Roelof Swierts

keesschreven

In mijn ervaring kan deze mate van rossigheid op de flank prima voor een vrouw Sperwer.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren