Spotting scope

Gestart door LeenvanDam, juni 02, 2019, 20:15:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

LeenvanDam

Welke spottingscope voor een beginnend vogelspotter
Heb geen idee waar ik naar moet kijken en aan welk budget  ik moet denken
Ben benieuwd naar jullie reacties

Alex Kwak

Daar is hier al veel over geschreven, heb je dat al doorgelezen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

LeenvanDam

Ik begrijp u reactie en heb deze allemaal gelezen
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer
Vele reacties zijn ook best gedateerd
Vandaar deze vraag
Gr Leen


thomasa

Beste Leen,

Ik denk dat dit topic: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=349137.0 waardevolle info bevat betreft wat voor overwegingen er gemaakt worden.
In dit topic komen mensen uiteindelijk uit bij een lichte kleine telescoop zodat ze hem altijd mee kunnen nemen tijdens het vogelen/wandelen.
Zelf heb ik een zwaardere (82mm) scope die vooral vanaf uitkijkpunten gebruikt wordt.
Voor tijdens het wandelen gebruik ik liever een telelens.

Het belangrijkste is dus van tevoren goed te bedenken wat het beoogde gebruik wordt voor jou.
Vooral vogels kijken vanuit de auto of overzichtspunten, of toch er mee rondlopen en soms opzetten.
Dat maakt erg uit voor het gewicht en de handigste lensdiameter.
Het zou zonde zijn om een 90mm scope te kopen en deze vervolgens nooit te gebruiken omdat alle kijkhutten ver lopen zijn.
Andersom, een 50mm scope terwijl je altijd in slecht licht of met grote afstanden vogelt, is ook zonde want dan zie je nog steeds niet veel.

Daarna kun je het beste in een winkel scopes gaan testen. Kijk wat voor jou acceptabel is qua optische kwaliteit enz.
Met een (enigszins recente) scope van Kowa, Leica, Swarovski of Zeiss zit je optisch altijd goed.
Deze zijn echter wel (erg) duur, voor een kleiner budget zijn er ook goede scopes te vinden.

Hopelijk helpt dit je wat op weg.



LeenvanDam

Inmiddels een swarovski ATS 80 met 20-60 oculair gebruikt via marktplaats gekocht
Hier hoop ik veel plezier aan te hebben en mijn ervaring met jullie te delen