2 eitjes op grove den

Gestart door Annemiek van Dijk, september 18, 2019, 15:59:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Annemiek van Dijk

Hallo,

Twee eitjes op de naald van een grove den (ZO-Noord-Brabant, heidegebied). Zijn het vlindereitjes? En zo ja welke? Lijkt wat op rietvink maar de eitjes lijken wat platter en meer ingedeukt dan op de foto's van goedgekeurde waarnemingen.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179807123/.
1 Rietvink - Euthrix potatoria ei
datum: 2019-09-18
locatie: Leende (NB)

foto's:


Wie biedt hulp?

Met vriendelijke groet,
Annemiek van Dijk
M.V.G. Annemiek van Dijk

Rayan Majoor

Zou best wel eens van de dennenspinner kunnen zijn. Heb je nog een ander aanzicht?
Mogelijk zijn de eitjes ook wat uitgedroogd en daardoor nog verder ingedeukt dan normaal.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Annemiek van Dijk

Dank voor de reactie. Ik heb nog één andere foto, die is nu toegevoegd:


De nieuwe foto brengt weinig nieuwe inzichten vrees ik. Het kan dus dennenspinner zijn. Grove den wordt genoemd als waardplant van zowel de dennespanner, rietvink, hageheld, veelvraat... Mag ik wel uitgaan van een spinner of is zelfs dat niet zeker?

Met vriendelijke groet,
Annemiek van Dijk
M.V.G. Annemiek van Dijk

Rayan Majoor

Het is sowieso een van de spinners. Veelvraat is het niet, sowieso zou dat erg onlogisch zijn om nu nog eitjes met een intacte eierschaal te vinden.
Voor zover ik weet eten veelvraat en rietvink niet van dennen, de eitjes worden er echter wel vaak op gelegd omdat ze beide redelijk polyfaag zijn en respectievelijk op algemene planten of op grassen leven. Zowel dennenspinner als rietvink kan je nu als eitje vinden. Echter volgens mij zijn jouw eitjes iets verkleurd door uitdroging oid wat het lastig maakt om onderscheid te maken tussen beide. Bovendien heb ik geen ervaring met de dennenspinner dus dat maakt het nog wat lastiger (ik heb namelijk geen ervaring met de variatie in uiterlijk van de eitjes). Echter o.a. kijkend naar de grootte en intensiteit van de zwarte stip op de micropyle van het eitje (die op de 2e foto wel goed te zien is) neig ik wel meer naar dennenspinner dan naar rietvink.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Annemiek van Dijk

Dank voor niet alleen het antwoord maar ook de uitgebreide toelichting, altijd heel leerzaam.

Met vriendelijke groet,
Annemiek van Dijk
M.V.G. Annemiek van Dijk