Vuurzwam? op den

Gestart door xenion, april 20, 2008, 23:14:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Deze houtzwam vond ik vandaag op den, ik denk in de richting van een Vuurzwam (Phellinus), maar op den met zulke grote hoeden...  Helaas niet aan gedacht om een stukje mee te nemen om te testen met wat ammonia, maar ik kan nog terug. Maar misschien dat iemand al een idee heeft?

1:
Groeten,
Martin

xenion

#1
2:
Groeten,
Martin

xenion

#2
3:
Groeten,
Martin

Ismael

Groeten Ismaël Wind

xenion

Soms vergeet je wel eens wat... Geen idee of die geurde  <_< Maar ik zal binnenkort een exemplaar ophalen, kan ik hem ook met ammonia testen.
Groeten,
Martin

xenion

#5
Nou, vanavond het exemplaar opgehaald wat de vorige keer toch al was afgebroken en meteen besnuffeld en met amonia getest.
De buisjes hebben een naar mijn idee een redelijk duidelijke zoete (anijs?) geur, als ik een exemplaar doorsnij, dan is het geur van het vlees iets zuriger en iets duidelijker naar paddenstoelen, maar ook nog steeds wat zoetig. Ik zou er in ieder geval geen kruidige geur van maken. (Geuren beschrijven blijft lastig :P)
Met ammonia verkleuren zowel de buisjes als de bovenkant van de hoed bijna direct pikzwart... Dus Phellinus/Gloephyllum en aanverwanten.
Nu kwam ik bij Korianderzwam (Gloeophyllum odoratum), maarja, die kruidige geur ontbreekt, maar dat kan misschien door ouderdom komen? Of zijn er nog meer mogelijkheden?
De doorsnee laat trouwens een oranje kleur zien.

4, verkleuring met ammonia:
Groeten,
Martin

xenion

5 doorsnee:
Groeten,
Martin

Ismael

#7
korianderzwam ja daar dacht ik ook aan :duim: Vooral de geur die je omschrijft klopt! Vlees moet volgens breitenbach zimtbraun zijn, kaneelbruin dus en dat klopt
Groeten Ismaël Wind

xenion

#8
Ja maar.... De gerhardt meldt dat hij duidelijk kruidig ruikt, en juist dat kruidige kan ik er niet in ontdekken, of meldt breitenbach dit weer anders? Verder ben ik er wel vrij zeker van eigenlijk.
Groeten,
Martin

Ismael

#9
breitenbach meldt: Geruch nach Fenchel/Anis (venkel/anijs dus)
Groeten Ismaël Wind

xenion

Ok, dan ben ik overtuigd. bedankt voor de moeite :)
Groeten,
Martin

xenion

#11
Nu maak je het wel heel spannend Gerrit, P. pini is volgens de nieuwe rode lijst na 1994 niet meer gevonden, en vanaf 1983 was hij maar van 2 vindplaatsen bekend...
P. pini met zulk grote hoeden, en met zo'n oranje, ietwat viltig aandoende, weinig gezoneerde, zonder alg begroeide bovenkant? Dat oranje vlees, en die geur klopt dat ook voor die soort? Het vlees was trouwens taai, niet echt hard wat ik wel van P. pini zou verwachten, of verwacht ik het dan verkeerd?
Bovendien wordt in de nieuwe rode lijst gemeldt dat hij het maar kort op liggende stammen volhoudt, deze stam is toch al vrij ver heen en ik zou het opvallend vinden als de boom meer dan 100 jaar oud zou zijn geweest.
Kan maar weinig informatie over die soort vinden (op wat weinig gelijkende foto's na), dus veel vragen :)
Zal er van het weekend in ieder geval even langs proberen te fietsen om te kijken of er misschien nieuwe vruchtlichamen zijn gevormd.
Groeten,
Martin

xenion

#12
CiteerNu maak je het wel heel spannend Gerrit, P. pini is volgens de nieuwe rode lijst na 1994 niet meer gevonden, en vanaf 1983 was hij maar van 2 vindplaatsen bekend...
P. pini met zulk grote hoeden, en met zo'n oranje, ietwat viltig aandoende, weinig gezoneerde, zonder alg begroeide bovenkant? Dat oranje vlees, en die geur klopt dat ook voor die soort? Het vlees was trouwens taai, niet echt hard wat ik wel van P. pini zou verwachten, of verwacht ik het dan verkeerd?
Bovendien wordt in de nieuwe rode lijst gemeldt dat hij het maar kort op liggende stammen volhoudt, deze stam is toch al vrij ver heen en ik zou het opvallend vinden als de boom meer dan 100 jaar oud zou zijn geweest.
Kan maar weinig informatie over die soort vinden (op wat weinig gelijkende foto's na), dus veel vragen :)
Zal er van het weekend in ieder geval even langs proberen te fietsen om te kijken of er misschien nieuwe vruchtlichamen zijn gevormd.
Ik zie nu ook dat de rode lijst vermeldt dat de Dennenvuurzwam een grote buisjeszwam is met vers een geelbruine borstelig behaarde bovenkant en dat deze later zwartbruin wordt en dan vaak ook groen wordt door de algen en mossen.
Maar op basis van de foto in de rode lijst en die op internet vind ik mijn exemplaren nog steeds erg groot voor die soort lijken.
Groeten,
Martin

xenion

#13
CiteerMartin,
Als eerste een foto van Phellinus pini, zoals ik die enkele keren aan de stamvoet of op stammen van dennen in de Eifel aantrof. Phellinus pini heeft inderdaad oranje vezelig taai vlees. Overigens had ik in Einde Gooi (Hollandsche Rading) in de 90-er jaren gedurende langere tijd een vindplaats, waar hij twee weken geleden bij controle bleek te zijn verdwenen. En wat de nieuwe Rode Lijst betreft, daarin blijken wel meer waarnemingen van zeer zeldzame soorten niet of niet correct te zijn verwerkt en zijn de foto's niet altijd van de beste kwaliteit (zie bijvoorbeeld Agrocybe rivulosa op pag. 19).
Wel jammer dat niet alle waarnemingen van de zeer zeldzame soorten mee zijn genomen, maar daar zal uiteraard een reden voor zijn, maar goed... Ik zal van het weekend in ieder geval even kijken of er nog nieuwe exemplaren zijn bijgekomen, en hopelijk zijn er in ieder geval nog wat oude exemplaren aanwezig, die hopelijk wat meer karakteristiek zijn. Zou het nuttig zijn om hier voor de zekerheid materiaal van te bewaren en te laten controleren, of zijn de foto's al overtuigend genoeg?
Groeten,
Martin

xenion

Dan zal ik van het weekend wel even kijken wat ik er mee doe, eerst maar eens kijken of hij er nog is, bedankt zover!
Groeten,
Martin

xenion

#15
Nou, vandaag zoals beloofd teruggegaan, en de stammen lagen er nog steeds.
Er liggen in totaal 3 stukken stam, het meest waarschijnlijk is dat ze allemaal van dezelfde boom afkomstig zijn, op slechts 1 stam groeit de Vuurzwam, en hier is zowel wit- als bruinrot zichtbaar. De bruinrot zou afkomstig kunnen zijn van de Kurkstrookzwam (Antrodia serialis), welke op het dunste stuk stam volop aanwezig is, en op het stuk stam met de Vuurzwam mogelijk in jonge vorm ook al aanwezig was (te jong voor determinatie). Ik heb net nog even de jaarringen geteld, en kom in de buurt van de 75 jaar.
De soort is meerjarig zoals nu duidelijk blijkt uit de verse aangroei (Korianderzwam is eenjarig geloof ik?), en het oude deel kleurt donkerbruin tot zwart. Het vlees is erg dik en opvallend gekleurd. De geur zou ik nu geen anijs meer noemen, eerder wat zurig/kruidig.
Hij kan nu onmogelijk nog verward worden met andere soorten?

Het was erg donker, dus heb af en toe moeten flitsen, maar de kleuren komen redelijk overeen met de werkelijkheid.

6. Grootste exemplaar
Groeten,
Martin

xenion

7. Nog een ander exemplaar
Groeten,
Martin

xenion

8. Bovenop de stam zitten ook nog wat kleine exemplaren, oude exemplaren zijn helemaal zwart.
Groeten,
Martin

xenion

9. Onderkant nogmaals
Groeten,
Martin

xenion

10. 2 Van de stammetjes, op enkel de voorste groeit de Vuurzwam
Groeten,
Martin

xenion

11. En mocht iemand nog zin hebben om te tellen :P
Groeten,
Martin

xenion

CiteerMartin,
Laat het vers verzamelde materiaal, voordat het gedroogd in een herbarium wordt opgenomen, voor de zekerheid nog microscopisch controleren.
Gerrit, kan ik hieruit concluderen dat je nu toch niet geheel zeker meer bent?
Maar ik zal in ieder geval iemand proberen te vinden die hem voor mij wil controleren, en daarna zal ik het materiaal verzamelen (had ik nog niet gedaan, maar is toch in de buurt).
Groeten,
Martin

wim veraghtert

De toegevoegde foto's doen ook wat aan Teervlekkenzwam denken, of sla ik de bal helemaal mis?
admin nachtvlinders waarnemingen.be

xenion

Die laatst toegevoegde foto's doen daar zeker aan denken, maar de Teervlekkenzwam is eenjarig, heeft niet zulk dik en oranje vlees, is jong niet zo licht gekleurd en verkleurt tenslotte niet zwart met ammonia geloof ik?
Groeten,
Martin

Corryabbink

Citeer
Citeer... kan ik hieruit concluderen dat je nu toch niet geheel zeker meer bent?
Martin,
In de mycologie is niets zeker tot de microscoop gesproken heeft ;) .
:lol: Dat komt me bekend voor :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

De microscoop heeft ondertussen gesproken, Hermien Wassink heeft er naar gekeken, geen setae kunnen vinden maar wel langwerpige sporen waarvan de maat klopt voor G. odoratum. Dus toch G. odoratum, welke in dit geval op den ipv spar groeit.
Groeten,
Martin

xenion

CiteerZo zie je maar weer, nooit alleen op een foto afgaan. Maar welke zwam heeft nu de simultane witrot veroorzaakt ?
Ja maar wij hadden het in het begin wel goed op basis van de foto's ;) Peter-Jan Keizer (wie ik ook nog om advies had gevraagd) zei trouwens ook meteen G. odoratum op basis van de foto's. Maar die afwijkende boomsoort en dat hij in eerste instantie witrot leek te veroorzaken maakt het natuurlijk wel een lastige, maar nu is het tenminste wel 100% zeker.
Welke zwam de witrot heeft veroorzaakt weet ik niet, het enige wat er op dat moment nog op die stam nog aanwezig was waren een aantal witte korstzwammen, waaronder mogelijk Antrodia serialis, maar die veroorzaakt bruinrot.
Groeten,
Martin