Foto van Plakker in de media bij veel meldingen Eikenprocessierups

Gestart door Arp, september 01, 2019, 19:01:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo samen,

misschien handig om even alert op te zijn: Kennelijk biedt het ANP een foto van de rups van een Plakker (Lymantria dispar) aan als "Eikenprocessierups". Het viel Jeanette vandaag meteen op bij een artikel in het AD (waarna ze het mij mailde) maar de foto circuleert al veel langer. Zo vond ik bij Omroep West zeker vijf (ook oudere) artikels over de Eikenprocessierups waar deze zelfde foto prominent boven stond. En ook De Limburger gebruikte hem vandaag.

Alle genoemde media vermelden netjes dat de foto (c) ANP is. Ik heb de diverse media aangeschreven en ze een vervangend kiekje aangeboden (helaas niet zo'n beste, want ik doe eigenlijk geen vlinders dus meer toevallig dat ik überhaupt wat ervoor had) en ook bij het ANP aangekaart dat dit niet goed gaat zo.

Het ANP lijkt niet geïnteresseerd om hun fout te herstellen/corrigeren. De enige reactie die ik tot nu toe ontving is deze:
CiteerDe site van het AD kiest zelf de foto´s bij de berichten. Daar heeft het ANP niks mee te maken.
Groet
(geen ondertekening verder)

Dat lijkt me veel te kort door de bocht. Uiteraard kiezen de media zelf welke info/plaatjes van het ANP ze willen gebruiken, maar als het ANP daarvoor incorrecte informatie/plaatjes aanbiedt dan lijkt me dat toch echt hun probleem. Geen beste beurt van het ANP vind ik - ik had eigenlijk bij het ANP nog een beetje een gevoel van dat het een enigszins serieus te nemen nieuwsagentschap is, maar kennelijk zijn die tijden ook voorbij.

Anyway, misschien dat jullie deze foto op nog meer plaatsen tegen gaan komen dus, zolang het ANP er niks aan wil doen.

Laat het hier dan misschien even weten - zelf vind ik het wel de moeite waard om dergelijke blunders in de media te laten corrigeren, anders blijft zoiets maar circuleren.

AD, Omroep West en hondenhotel Faunatuurlijk hebben mijn correcties snel opgepakt overigens, dus ik doe er wat screenshots bij zodat jullie een idee van de gewraakte foto hebben. De Limburger heb ik het net pas gemeld, dus ik neem aan dat die ook nog wel gaan corrigeren.

De foto die bij hondenhotel Faunatuurlijk gebruikt werd is een iets andere foto, zonder bronvermelding, die volgens mij wel uit dezelfde fotoserie moet stammen. Misschien dat het ANP die ook verspreidt(?), maar misschien heeft Faunatuurlijk die ook wel rechtstreeks van de fotograaf - daar heb ik nog geen antwoord op. Ze hebben wel aangegeven het te zullen corrigeren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

En dan raken mensen bang voor de verkeerde rups... niet zo best inderdaad. Helaas zijn er heel wat verkeerde foto's op internet. Zo op de 'voorpagina' van een artikel is het natuurlijk nog wel wat erger. Hopelijk wordt het wel snel door zo veel mogelijk gebruikers van de foto aangepast.
Goed dat het hier gemeld wordt :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl