scholeksters, geringd. Zal wel niet goed genoeg zijn... Schiermonnikoog

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, september 14, 2019, 21:01:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179556911/.
2 Scholekster - Haematopus ostralegus
datum: 2019-09-14
locatie: Schiermonnikoog - Waddenzeedijk (FR)

foto's:



flinke groep scholeksters op hoogwatervluchtplaats op wad t.o.v. jachthaven. Twee ervan hadden ringen.

Menno

Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Bep van Pelt-Verkuil

ik vind het stom; bij rust staan de dieren vaak op 1 poot, als je alles op 1 poot doet is er 50% kans op een volledige ring

mgieskens

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op september 15, 2019, 09:41:15 AM
ik vind het stom; bij rust staan de dieren vaak op 1 poot, als je alles op 1 poot doet is er 50% kans op een volledige ring
Ik zit op dit moment op Schiermonnikoog met hetzelfde probleem. Ze staan bijna allemaal op een poot.
Toch is het niet zo stom. Maar één poot ringen met kleurringen geeft veel te weinig combinaties. Ook beperkt het één poot probleem zich tot de hoog water vluchtplaatsen, waar ze rusten. De rest van de tijd, ook in de wei, lopen ze meestal met 2 poten. Blijft ook dan even goed nog een uitdaging om de volledige set compleet te krijgen. Elk systeem heeft z'n voors en tegens, maar ik denk dat dit systeem vooralsnog het beste alternatief is.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jeroen Nagtegaal

Het voordeel van ring(en) aan beide poten is dat je in elk geval ziet dat ie geringd is. Dan wordt wel je geduld op de proef gesteld om de andere poot ook te zien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bep van Pelt-Verkuil

klein probleem; mijn focus ligt op fotograferen en dan zie ik tot mijn vreugde bij het bewerken dat er vogels met ringen zijn. Ik heb niet zo'n mooie scoop.
Dan hoop ik dat iemand er nog wat aan heeft.
Maar vaak is het dan net niet goed genoeg.
Toch vind ik het heel; spannend
Groet Bep

mgieskens

Mijn focus ligt primair ook op het fotograferen, maar langzamerhand ook meer geïnteresseerd geraakt in ringen.
Dan blijkt de camera opeens een goed hulpmiddel. Nu ben ik er in het veld al alert op en heb ik het door de zoeker vaak al snel in de gaten of ze geringd zijn. En dat geduld hebben dat blijft. Het scheelt daarbij wel als je weet wat er nodig is voor een volledige melding; verschilt nog wel eens per project.
Voordeel van de camera is dat ik aan een fractie van een seconde genoeg heb. Dan kan ik hem thuis wel ontcijferen. Moet ik wel alles in beeld hebben gehad, maar dat geldt ook voor een kijker.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft