eitjes van nachtvlinder op berk ?

Gestart door karinarie, september 12, 2019, 22:16:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179463578/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. ei, gezien
datum: 2019-09-10
locatie: Meijendel - Kijfhoek (ZH)

foto's:







Rayan Majoor

Mooie eitjes van erg leuke eitjes. Soweiso leuk om eens iets nieuws langs te zien komen (ipv huismoedereitjes :rolleyes:)
Maakt het natuurlijk wel gelijk een stukje lastiger. Zullen wel eitjes van een uiltje zijn, maar ziet eruit als een soort die ze maar een beetje 'rondstrooit' (meestal zijn dat ook polyfage soorten dus dan zegt de plant waar ze op zitten niet veel). Het meest gelijkende wat ik zo ver heb kunnen vinden is de geelvleugeluil, wat ook overeenkomt met de vindplaats. Ik durf echter nog geen 100% zekerheid te geven, zeker ook omdat berk niet de meest logische plaats is om zulke eitjes te vinden. Ze worden meestal vrij willekeurig gelegd (misschien zelfs tijdens het vliegen laten vallen) op plekken waar de juiste waardplant in ieder geval wel groeit, maar dan is de kans dat je ze op een boom(pje) vindt niet heel groot. Beste (en leukste) manier om erachter te komen is door ze op te kweken... en zeker omdat ze van grassen leven waarschijnlijk ook niet de moeilijkste om op te kweken (gewoon een polletje van de juiste grassoort uitgraven en in een bakje doen). Maar zelfs gewoon direct na uitkomst vrijlaten zou ook kunnen aangezien van de geelvleugeluil op ukleps mooie foto's van het eerste stadium staan en we dan dus gelijk al weten of het inderdaad die soort is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl