Hoog in beuk, Valse teervlekkenzwam (Ischnoderma resinosum)? => ja!

Gestart door rietvanoosten, september 12, 2019, 21:43:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Kan niets anders bedenken dan Reuzenzwam of Zwavelzwam  :rolleye:, kleur klopt niet voor Zwavelzwam ...

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179463868/.
1 Reuzenzwam - Meripilus giganteus vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2019-09-12
locatie: Ambt Delden - Hellecaterveld / Schijvenveld / Koematenveld (OV)

foto's:


met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Zeer gewaaardeerde Riet,
De vorm van de zwammen doet mij heel erg denken aan de Valse teervlekkenzwam zoals ik die enkele jaren geleden ook hoog in een Beuk gefotografeerd heb. Alleen was het toen vochtig weer en was de witte onderkant bezet met vele guttatiedruppeltjes. Nu met die enorme droogte zal dat vrijwel onmogelijk zijn. Zie: https://waarneming.nl/waarneming/view/112864615?_popup=1
Het is natuurlijk maar een gok, want ik heb hem niet zelf in het echt gezien, maar het zou zomaar kunnen!
Een hartelijke groet maar weer uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Giel van der Pluijm

reuzenzwammen staan uitsluitend aan de voet van de stam en zijn boven en onder lichtbruin.

rietvanoosten

#3
Dank jullie wel Henk en Giel!  :blink:
Valse teervlekkenzwam zou dan goed kunnen ....
Zal deze blijven volgen!
Kon niets anders bedenken Giel  ;D
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Beste Riet, ik heb vandaag 3 Valse teervlekkenzwammen locaties bezocht en aldaar veel jonge exemplaren aangetroffen die heel veel guttatiedruppels lieten zien. kennelijk is het nu het groeiseizoen alhier. Misschien dat jouw zwammen nu ook die (barnsteenkleurige) druppels laten zien. Dat zou dan een extra bevestiging zijn dat het een Valse teervlekkenzwam betreft!
Hartelijke groeten van Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Heeft even geduurd ....

Maar er is niet veel veranderd sinds 12 september.
Nog geen guttatiedruppels te zien (ook niet met de verrekijker ;D)
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Zeer gewaardeerde Riet, je hebt in ieder geval je best gedaan!
Het was misschien ook een beetje dom van me om je op pad te sturen om guttatiedruppels te zien. Guttatie ontstaat namelijk in de jonge groeifase als er vanuit het mycelium zoveel vocht en voedingsstoffen naar de zwam getransporteerd worden dat deze dit niet "bij kan houden" door te groeien. Het gebeurt dus alleen - voor zover mij bekend, want ik zie dat ook bij Roodgerande houtzwammen, Zwavelzwammen en vooral ook bij Dunne weerschijnzwammen - bij nog redelijk jonge exemplaren.
De door jou gefotografeerde zwammen ogen al heel fors en dus volwassen. De kans dat je dan nog guttatiedruppels tegen zult komen is dan natuurlijk uiterst klein! Zo de foto's vergelijkend is er in die maand ook eigenlijk niets veranderd. Ze zijn en blijven groot en mooi wit. Dat gegeven sterkt mij omgekeerd weer in de determinatie van een Valse teervlekkenzwam. ook die ietwat geplooide onderkant met half in elkaar gegroeide lobbeoeide lobben/schelpen wijzen in die richting. Het zijn in ieder geval typische vormen van zo'n zwam. Aan de andere kant klopt het toch ook weer niet helemaal, want nu na een maand groei zou er dan toch tenminste iets van een donkere rand van de donkerbruine hoed, langs de omtrek zichtbaar moeten zijn. Bijgevoegd een foto - ook van zwammen hoog in een beuk -  waarop dat zichtbaar is. De witte onderkant wordt meestal pas in de winter veel donkerder van kleur, dus dat hoeft weer geen probleem te zijn. Misschien over 2 maanden nog eens gaan kijken!
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

#8
Dank je wel voor jouw info Henk!  :duim:
Ik blijf ze volgen!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vervolg: 27-10-2019
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

vervolg: 22-11-2019
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Geweldig Riet!
Je bent er weer geweest. Ik zie nu duidelijke bruinverkleuring. Wat ik echter de vorige keer al noemde, nl. dat er 2 kleine zwammetjes rechtsbovenin te zien waren, helemaal zwartig, dat heb ik totaal over het hoofd gezien bij jouw eerste foto's. Beetje te nochalant gekeken. Dat moet ik vaker ervaren, dat je toch best relevante dingen op foto's totaal over het hoofd ziet. Toen waren ze namelijk wel spierwit. Dat bevestigt dus mijn eerste analyse dat het een Valse teervlekkenzwam betreft.
Kijk maar eens bij deze waarneming van mij. ook met zon donkere verkleuring: https://waarneming.nl/waarneming/view/171622087?_popup=1
Een foto daarvan voeg ik bij, alsmede een foto van een andere waarneming (weliswaar pas na de winter genomen). In mijn geheugen staat gegriftr dat ze zwart worden, maar ze zijn dan zo weinig fotogeniek dat je ze niet meer fotografeert. Dom dus! Dat is namelijk mijn tweede conclusie: je neemt (acchteraf gezien) altijd te weinig foto's!
Enfin nog enige maandjes wachten en we weten het zeker!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

Geweldig Henk!
Dank voor jouw foto's en hulp!
Wordt vervolgd!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Donkerder geworden  :blink:
Denk dat Henk Monster gelijk heeft met Valse teervlekkenzwam (Ischnoderma resinosum)!
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Zeer gewaardeerde dame Riet, zoals ik altijd betoog: vaker teruggaan en dan kijken hoie hij zich ontwikkeld heeft, geeft heel vaak uitsluitsel!
Geweldig daat je de moeite genomen hebt om een paar keer terug te gaan.
Nu maar wachten totdat hij er waarschijnlijk in februari afvalt!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

marcel234

#15
Citaat van: paddenstoelenmonster op december 20, 2019, 18:14:04 PM
Nu maar wachten totdat hij er waarschijnlijk in februari afvalt!
Het is inmiddels februari.


paddenstoelenmonster

Jullie zijn wel ongeduldig. Een zwam waait er echt niet af, maar moet kapot reizen omdat hij veel water opgezogen heeft ine
de natte winterperiode. Ik ben nu niet in de gelegenheid een toepasselijke foto van een vergelijkbare zwam te posten. Vanavond volgt die en Riet, bespaar je de moeite van een trip erheen. Geduld nog
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

Zat afgelopen weekend op Texel, daar waaide het ook hard  ;D
Denk niet dat ik deze week in Delden kom, windkracht 5, 6, niet leuk voor een fietstocht.
Hopelijk volgende week!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

HGoi Riet, het heeft echt geen haast. Zo met dat zachte weer blijven de zwammen nog behoorlijk intact. Pas over een maand of zo kun je beter uitsluitsel krijgen. Het toegevoegde plaatje met de donkerbruin/zwartverkleuring ziet er net zo uit als die klientjes bij jou rechtsboven!
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

helaas niet eerder in de gelegenheid geweest dan 03-05-2020
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Zeer gewaardeerde Riet. dapper hoor dat je er weer geweest bent! En ze zijn er nu inderdaad afgevallen. Kennelijk geen restanten op de grond aangetroffen. me dunkt dat er nu wel voldoende aangetoond is dat het om de valse teervlekkenzwam gaat. Nu natuurlijk nieuwsgierig of hij van het najaar nog terugkomt. Sorry, maar Henk de zwamneus is niet gauw tevredengesteld! Zadelt je met een nieuwe toekomstige opdracht op!!
Groetje van het bosmonster, die nu meer een slangenmens geworden is deze dagen met veel zon en vrijwel geen neerslag, dus zonaanbiddende ringslangen hier in het bos te vinden!
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

Bijzonder om slangen te zien Henk!  :duim:
Inderdaad niets meer gevonden op de grond.
Ja, ben ook heel benieuwd of ze weer verschijnen!
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Citaat van: paddenstoelenmonster op mei 05, 2020, 21:16:47 PM
....... En ze zijn er nu inderdaad afgevallen. Kennelijk geen restanten op de grond aangetroffen. me dunkt dat er nu wel voldoende aangetoond is dat het om de valse teervlekkenzwam gaat. Nu natuurlijk nieuwsgierig of hij van het najaar nog terugkomt. Sorry, maar Henk de zwamneus is niet gauw tevredengesteld! Zadelt je met een nieuwe toekomstige opdracht op!! .........

Ze zijn er weer Henk!  ;D
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Geweldig Riet!
Ik heb ook al op verschillende locaties gekeken, maar helaas nog niets kunnen vinden! Ga nu ook gauw verder kijken. Wie weet na de regen...
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.