Ringcode kerkuil Alphen

Gestart door Chris van Rijswijk, april 20, 2008, 21:12:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Chris van Rijswijk

Beste allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar de ringcode van de kerkuil van Alphen. Daar er redelijk wat vogelaars inmiddels naar de vogel zijn wezen kijken wil ik vragen of iemand onderstaande code kan aanvullen.

Het is iig een Arnhem-ring, beginnend met code 5.43

Ik vind de vogel er redelijk goed uitzien voor Witte Kerkuil, met name de gelige bovendelen. Echter daar de vogel lichte stipjes heeft op de borst, is 'gewone' Kerkuil mi niet met zekerheid uit te sluiten.

Het gedrag van de vogel vind ik opvallend. De vogel jaagt overdag. Verder mist de vogel met name aan zijn linkervleugel de puntjes van zijn buitenste handpennen (afgeknipt of erg gesleten). Eea wijst wat mij betreft op een escape, echter kan ik die Nederlandse ring dan niet plaatsen. Vandaar mijn belangstelling voor de ringcode.

Voor een foto zie http://www.birdshooting.nl/

BVD voor een reactie...
Met vriendelijke groet,

Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    

------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

JohanvantBosch

CiteerBeste allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar de ringcode van de kerkuil van Alphen. Daar er redelijk wat vogelaars inmiddels naar de vogel zijn wezen kijken wil ik vragen of iemand onderstaande code kan aanvullen.

Het is iig een Arnhem-ring, beginnend met code 5.43

Ik vind de vogel er redelijk goed uitzien voor Witte Kerkuil, met name de gelige bovendelen. Echter daar de vogel lichte stipjes heeft op de borst, is 'gewone' Kerkuil mi niet met zekerheid uit te sluiten.

Het gedrag van de vogel vind ik opvallend. De vogel jaagt overdag. Verder mist de vogel met name aan zijn linkervleugel de puntjes van zijn buitenste handpennen (afgeknipt of erg gesleten). Eea wijst wat mij betreft op een escape, echter kan ik die Nederlandse ring dan niet plaatsen. Vandaar mijn belangstelling voor de ringcode.

Voor een foto zie http://www.birdshooting.nl/

BVD voor een reactie...
MIsschien even een mailtje sturen aan Jan den Hertog. Die had een foto waarop een aantal cijfers leesbaar waren. Die had het volgens mij over 37 of 73

Persoonlijk zou ik niet zo snel aan een escape denken (maar jij bent meer met kerkuilen bezig dan ik). Ik ga ervanuit dat het merendeel van de Zuidhollandse Kerkuilen geringd is.
Ook vind ik de vogel weliswaar erg licht, maar je ziet ook in het veld regelmatig dat ie toch wat donkerder vegen op de onderzijde heeft. Wat mij betreft binnen de variatie van onze kerkuilen....

Maar ook ik ben benieuwd naar de code en herkomst.
Overigens hebben we mogelijk achterhaald waar de vogel huist - bij de waarschijnlijke plek vertrekt de aanwezige kerkuil meestal tussen 6 en 7 's avonds...

Wouter

Ik ben vanavond ook even bij deze vogel gaan kijken. Ik moet zeggen dat het wel indrukwekkend is om een jagende kerkuil op klaarlichte dag te zien!
De vogel kwam heel erg tam over. Hij heeft enkele keren op c.a. 10 meter afstand in het gras gezeten, alsof hij zich aangetrokken voelde door mensen. Ook probeerde hij een keer om op een paaltje te gaan zitten, maar toen hij eropaf vloog, vloog hij met zijn kop tegen de paal aan.

Ik ben ook benieuwd naar de ringcode, ik hoop dat het geen escape is,
maar escape of niet, het blijft een prachtige vogel.
Wouter

JohanvantBosch

voor degenen die niet weten 'waarover' het gaat... een fotootje van Luuk Punt, dat hier op wn.nl staat:

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=312395

frankcoenjaerts

....een fantastische vogel met intussen al een aantal prachtige foto's :wub: .
Genieten!!!

Ik ga een dezer dagen beslist kijken, maar een vraag wil ik volledig neutraal even op het forum gooien: Alphen = Avifauna :wacko: . Ik ben er nooit geweest, maar de vraag of Avifauna de herkomst zou kunnen zijn lijkt mij niet onlogisch en enigszins passend bij het zeer opmerkelijke gedrag van de vogel.

Koffiedik kijken :angry: ? Waarschijnlijk wel (of zitten er geen uilen in Avifauna - en kunnen we dit idee snel verwerpen).

In ieder geval zeker niet bedoeld om afbreuk te doen aan de fantastische waarnemingen van deze prachtige vogel!!! :duim:

groet, Frank
Met vriendelijke groeten,

Frank

Chris van Rijswijk

Beste allemaal,

De code is inmiddels bekend, bedankt voor de reacties...

vr gr Chris
Met vriendelijke groet,

Chris van Rijswijk

------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

JohanvantBosch

CiteerBeste allemaal,

De code is inmiddels bekend, bedankt voor de reacties...

vr gr Chris
Dan moet je er wel meteen ff bijzeggen dat het gewoon een Arnhem-ring is.... wild dus....

Chris van Rijswijk

Hoi Johan,

Idd een Arnhem-ring. Of hij wild is moet nu nog blijken. Het kan natuurlijk ook een verzwakte (kweek)vogel zijn die is opgelapt en weer is losgelaten. Ik ben nog niet overtuigd! ;-)

Als ik meer info heb, dan laat ik het weten...

Met vriendelijke groet,

Chris van Rijswijk

------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

peter123

Hallo allemaal,

Dat aflezen zal nu wel lukken want de Kerkuil is dood gevonden.
Verdere informatie ontbreekt mij nog.

Groetjes Peter

BramtK

Zie http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=132096 en voor een discussie rond het gedrag van fotograven; http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=132007

Zoals te doen gebruikelijk in dit soort geallen (zie ook Vos/Veluwe) ontkennen vele fotograven alle ook maar de geringste zijdelingse 'schuld' aan deze gebeurtenis. Uiteindelijk vliegt de uil tegen een auto, maar n.a.v. de discussie in de tweede link mag je je toch wel afvragen waarom de uil op een andere plek is gaan jagen.

Of eigenlijk, volgens sommige fotograven mag je dat niet.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Chris van Rijswijk

Beste allemaal,

De kerkuil van Alphen is op 1 april 2008 losgelaten in Vinkeveen. De afstand van Vinkeveen naar Alphen is 19 km. De vogel heeft dus ongeveer een maand rondgevlogen voordat hij dood is gereden. De vogel is opgelapt in een vogelasiel in Woudenberg. Bij het loslaten zou (volgens de ringer) de vogel nog niet de toppen van drie handpennen van zijn linkervleugel hebben gemist.

Hoe de vogel in het vogelasiel is beland krijg ik later nog te horen.

De vogel is mi een escape omdat het waarschijnlijk een witte kerkuil is, het gedrag van de vogel opvallend is (jagen overdag en tamheid) en de vogel niet als nestjong is geringd. Veel 'kweekvogels' zijn nl witte kerkuilen...

Vr gr Chris van Rijswijk
Met vriendelijke groet,

Chris van Rijswijk

------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

wimtegels

CiteerBij het loslaten zou (volgens de ringer) de vogel nog niet de toppen van drie handpennen van zijn linkervleugel hebben gemist.

Hoe de vogel in het vogelasiel is beland krijg ik later nog te horen.

De vogel is mi een escape omdat het waarschijnlijk een witte kerkuil is, het gedrag van de vogel opvallend is (jagen overdag en tamheid) en de vogel niet als nestjong is geringd. Veel 'kweekvogels' zijn nl witte kerkuilen...

Vr gr Chris van Rijswijk
Misschien heeft hij eerder al een ongelukje gehad.

Eerder in dit topic werd gesuggereerd dat de fotograven misschien mede schuldig waren aan het ongeval. Ik sluit dat niet uit, maar ik vind de conclusie voorbarig.

Als ik het omschreven gedrag van de uil lees, dan vraag ik me af of die uil of wel geschikt was om vrij te leven.

Wat is egenlijk de kans van opgelapte vogels?

Hierover hebben we in onderstaande topic heel wat van gedachten gewissels.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=44465
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BramtK

CiteerEerder in dit topic werd gesuggereerd dat de fotograven misschien mede schuldig waren aan het ongeval. Ik sluit dat niet uit, maar ik vind de conclusie voorbarig.
Ik neem niet aan dat je mijn bijdrage bedoelt?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

wimtegels

Citeer
CiteerEerder in dit topic werd gesuggereerd dat de fotograven misschien mede schuldig waren aan het ongeval. Ik sluit dat niet uit, maar ik vind de conclusie voorbarig.
Ik neem niet aan dat je mijn bijdrage bedoelt?

Bram
Ja, ik dacht in jou bericht van 29 april te lezen dat je niet uitsluit dat het gedrag van de fotograven mogelijk een invloed heeft gehad op de dood van de kerkuil.

Een soort prinses Diana principe ;)

Als je dat niet zo bedoeld hebt ben ik benieuwd hoe je dat bericht dan wel bedoeld hebt.

Ik vind ht overigens prima en belangrijk dat we ons steeds de vraag blijven stellen wat de gevolgen zijn van ons handelen. Ik vind het dus ook prima als je bericht wel bedoeld is als kritische noot naar de fotograven. Mijn commentaar was bedoeld om ook die andere kant, de overlevingskansen van opgelapte vogels, in de discussie te brengen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BramtK

Het is wat mij betreft goed om over dat soort vragen te praten, maar laten we elkaar niet voorbarige conclusies toebedelen want die trek ik in het bedoelde mailtje niet.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Dat ben ik helemaal met Bram eens. Als je niet uitsluit dat het gedrag van de fotografen mogelijk een invloed heeft gehad, kun je niet spreken van een conclusie, laat staan een voorbarige.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wimtegels

Ik denk dat het hier op zijn plaats is dat ik een toelichting geef. Ik eb nergens gesteld en ook niet willen stellen dat Bram tot de conclusie is gekomen dat het gedrag van de fotograven van invloed waren op de dood van de kerkuil.

Wel meende en meen ik te lezen in het bericht van 29 april dat Bram dit als een mogelijkheid zag.

Ik heb daar op gereageerd door te zeggen dat:
Eerder in dit topic werd gesuggereerd dat de fotograven misschien mede schuldig waren aan het ongeval. Ik sluit dat niet uit, maar ik vind de conclusie voorbarig.

Het woord conclusie heb ik hier inderdaad ongelukkig gebruikt. In de zin die aan dat woord vooraf gaat zeg ik immers zelf misschien, en mede schuldig. Er is in het bericht van Bram dus helemaal geen sprake van een conclusie. En zo heb ik het bericht ook niet begrepen. Ik heb het begrepen als het opperen van een mogelijkheid. En daar heb ik een andere mogelijkheid, die van een vogel die misschien niet meer in staat was om in het wild te leven, naast gezet.

Dat is wat ik bedoelde, niet meer en niet minder. Ik vind het jammer dat ik het woord conclusie in deze gebruikt heb. Dat komt er van als je in de snelheid reageert op een bericht.

Ik hoop dat een en ander nu duidelijk.

Bram, mijn excuses voor het feit dat ik door onzorgvuldig woordgebruik onbewust zaken over jou bericht gesuggereerd heb. Dingen die jij niet beweerd hebt, en die ik ook geen moment in jou bericht gelezen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BramtK

Ah misverstandje, ik had al begrepen dat je het niet zo bedoelde dus laten we er geen woorden meer aan vuil maken. Ik zinspeel in dat mailtje inderdaad een beetje. Ten onrechte misschien en misschien ook niet. Wat de invloed van die fotografen is geweest op het uiteindelijke ongeluk van de uil, ik heb geen idee... Het volgende stukje illustreert wel zo'n beetje wat voor gevoelens ik bij dit soort taferelen heb: http://www.vogeldagboek.nl/Vogeldagboek/2008/Mei08_07.html

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

wimtegels

Ik vind het prima als dit soort misverstandjes ontstaan dat er even duidelijkheid wordt geschapen. Dat houdt de sfeer goed! Ik ben ook blij dat nu alles duidelijk is.

Wat betreft natuurfotografie: Ik fotografeer zelfs nauwelijks, maar ik vind het prachtig dat mooie foto's worden gemaakt. Van taferelen zoals via jou link wordt ik echter een beetje misselijk. Ik heb met dat soort taferelen meer moeite als met verantwoorde nestfotografie.

Het belang van het dier moet voorop blijven staan.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

laatvlieger

Citeer

Vr gr Chris van Rijswijk
Ik ben het met je eens dat de kans groot is dat het een vogel uit gevangenschap betrof. Zeker gedrag en verenkleed wijzen toch wel erg richting een witte kerkuil en die worden volgens mij inderdaad best veel gehouden. Het is echter niet logisch dat de vogel niet geringd was. Ik neem aan dat die namelijk ook als nestjong geringd moeten worden.

Mogelijk is de vogel gedumpt en is de ring eerst verwijderd?
Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BWoets

Er is mij een geval bekend van een Kerkuil welke in gevangenschap werd gehouden, en welke uiteindelijk bij een VT-ringer terecht kwam (of hij ook van hem was weet ik niet). Vogel is voorzien van een Arnhemring en los gelaten.

Vervolgens werd de vogel gevangen in een nestkast op een nest met eieren. Ringer achterhaald, verhaald ontmaskerd, en de ringer een flinke boete en ik geloof zelfs zijn ringvergunning kwijt.

Dit alles heeft het afgelopen jaar plaats gevonden.

Wild zal hij dus wel niet zijn... en het zou nog wel eens een staartje kunnen krijgen voor ringer of vogelasiel..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

laatvlieger

Citeer

Wild zal hij dus wel niet zijn... en het zou nog wel eens een staartje kunnen krijgen voor ringer of vogelasiel..
Nou ja, zoals ik nu uit bovenstaande verhalen begrijp is deze uil als verzwakte uil bij een asiel binnengebracht. Ik neem aan dat men gewoon gedacht heeft dat het een wilde vogel betrof. Dat zo'n vogel dan geringd wordt voordat hij wordt losgelaten vind ik alleen maar een goede zaak, dan is er tenminste iets te achterhalen over wat er met asielvogels gebeurt.

Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ben Wielstra

Aha, hoe schoon ook, dit uiltje was faunavervalsing. Hoewel ik het er mee eens ben dat, als je dan toch besluit kneusjes op te lappen, asielvogels gevolgd moeten kunnen worden (maar zou het niet beter zijn een apart type ringen te gebruiken?), had dit beest uberhaubt nooit losgelaten mogen worden. Uil dood: aangetaste natuur toch weer een piepklein beetje hersteld.

De schuldige van al het dierenleed is uiteindelijk een gast die zonodig een uil in een hok wilde, maar dat uiteindelijk beu werd of het hok idee niet helemaal doorhad.

Chris van Rijswijk

Nog even een aanvulling hoe de vogel in het vogelasiel van Woudenberg is gekomen. De vogel is in de buurt van Ede langs de weg aangereden gevonden en vervolgens opgeknapt in het vogelasiel Woudenberg...

vr gr Chris
Met vriendelijke groet,

Chris van Rijswijk

------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

BramtK

Dus geen faunavervalsing en ook geen kneusje (want dan zouden alle uilen kneusjes zijn)... Oplappen dan wel toegestaan!? :)

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Een ezel stoot zich in het algemeen... Deze uil was blijkbaar levensmoe.

Maar goed, ik kan me hier toch wel in vinden:

CiteerDe vogel is mi een escape omdat het waarschijnlijk een witte kerkuil is, het gedrag van de vogel opvallend is (jagen overdag en tamheid) en de vogel niet als nestjong is geringd. Veel 'kweekvogels' zijn nl witte kerkuilen...

Het zou nog een dwaalgast kunnen zijn natuurlijk.

Waarom vertonen Witte Kerkuilen toch zulk ander gedrag? Minder predatiedruk door beruchte uilenslachters als Havik in hun verspreidingsgebied? Splitkandidaatje? Is wel eens voorgesteld. Dit schreeuwt om een phylogenetische analyse.