Wekkertje?

Gestart door sjaakvantiel, september 05, 2019, 09:51:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178986442/.
1 Zwart Wekkertje - Omocestus rufipes imago, gezien
datum: 2019-09-02
locatie: Someren - Somerensche Heide - (Keel)vennen (NB)

foto's:



sjaakvantiel

Verwijderen kan ik dit Topic niet. Graag verplaatsen naar het Topic Sprinkhanen. Bedankt vast.

sjaakvantiel

Ik dacht "Zwart wekkertje". Blijkbaar is deze waarneming moeilijk, want er zijn geen reacties en is ook (nog) niet goedgekeurd. Niemand een idee welke soort dit is? Vast bedankt. Groet. Sjaak.

tekenaar

zwart wekkertje klopt wel, het is gewoo ene kwestie dat admins een leven hebben naast waarneming, en da's best druk net na de vakantie.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

sjaakvantiel

Tuurlijk, maar geen reactie op het forum verbaasde me eigenlijk. Deze was nogal groen, dus wilde checken of "zwarte" klopte. Bedankt en m.v.g. Sjaak.

sjaakvantiel

Nog steeds niet goedgekeurd? Aan de aandacht ontsnapt of klopt het niet. Vast bedankt voor een reactie. M.v.g. Sjaak.

Wim Bakker

Vorig jaar heb ik meer dan 26.000 waarnemingen van sprinkhanen gekeurd. Zelfs als je maar een paar seconden per waarneming rekent dan begrijp je hoeveel tijd daar in gaat zitten. Admins zijn ook maar mensen...

Maar misschien kun je zelf aangeven waarom je aan een zwart wekkertje denkt en niet aan iets anders. Welke kenmerken zie je? Wat maakt het verwarrend? Dat kan je misschien duidelijk maken waarom deze waarneming niet direct is gekeurd maar is blijven staan.

Deze soortzoeker kan mogelijk helpen:
https://determineren.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/matrixkey/index.php?mtrx=453
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

sjaakvantiel

#7
De waarneming is van 02-09-2019, dus vind ik mijn opmerking niet misplaatst. Het is geenszins negatief bedoeld, slechts een ?.  07-09-2019 Dacht "tekenaar" dat het wel klopte. Dat de Admins. het druk hebben is bekend. ik heb ook veel respect voor de Admins dat ze dit pro deo allemaal doen. Ook mijn waarnemingen zijn pro deo om mee te helpen om waarnemingen te doen ten gunste van Flora en Fauna. Je kan niet alles weten. Van sprinkhanen weet ik weinig, maar heb wel de Veldgids Sprinkhanen en krekels van Roy Kleukers en Rene Krekels er op na geslagen, evenals de KNNV gids De Krekels en Sprinkhanen in de Benelux en gekeken bij de Verspreidingsatlas naar het voorkomen. Dat was het geval. De foto gelijkt n.m.m. goed met Zwart wekkertje. De waarneming kwam ik van de week weer tegen en zag dat deze niet was goedgekeurd, vandaar dat ik nieuwsgierig ben of de naam al dan niet klopt. M,v,g, Sjaak.

De zijkielen op het halsschild zijn gebogen en hebben een smalle witte zoom. Die lijkt in het midden lichtjes breder. De vleugels reiken m.i. iets voorbij de achterknie?! Dat Chorthippus-lobje zie ik niet, maar of het ontbreekt is me niet duidelijk. Buigpunt van de zijkielen ligt net iets voor het midden denk ik. Deze lijn komt uit op de 3e verticale lijn van het halsschild. Een vrouwtje denk ik ook. Zo niet is het negertje wellicht een optie.

Een goed en wat rustiger 2021 toegewenst dan.

Wim Bakker

Niet slecht  :duim:

Ten eerste het is een vrouwtje. Dat kan het wat lastiger maken.
Witte tasters? Misschien, maar dat is lastig te zien op deze foto.
Gebogen of geknikte zijkielen? Maar geen chorthippus omdat het chorthippus-lobje ontbreekt.
Nog meer?
Vanwege de plek eerder een zwart wekkertje (=negertje) dan een wekkertje.

Alles met alles wel goed voor een vrouwtje zwart wekkertje, lijkt mij...  ;)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

sjaakvantiel

Dank je Wim. Weer wat wijzer. Ik wist niet dat een "Zwart wekkertje" een "Negertje" betreft. Dat het een vrouw is, had ik tegelijkertijd met je waarneming nog toegevoegd. Ik wijzig de waarneming dien overeenkomstig. Leuk, wat zo'n soort nog niet eerder gezien. M.v.g. Sjaak.