Wat voor beestjes zijn dit?!

Gestart door Kippenhok, september 03, 2019, 20:47:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kippenhok

Goedenavond, sinds een paar dagen hebben we last van kleine, bruine, kruipende beestjes (met vleugeltjes). Ze lijken een klein beetje op fruitvliegjes qua formaat, maar hebben een langer puntig lijf met een lichte streep in het midden (zie foto's).
Ze zitten bij alle ramen op de vensterbanken en ondanks dat ik ze leer op keer weghaal blijven ze terugkomen.
Heeft iemand een idee wat het zijn, waar ze vandaan komen en hoe we ervan af komen?
Alvast bedankt!

Leon Olsthoorn

Ze lijken in ieder geval op kortschildkevers. Maar op welke manier heb je er last van?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Kippenhok

Bedankt!! Ze zitten ineens binnen op onze vensterbanken en ik wil (uiteraard) geen ongedierte in huis.
Nooit eerder gezien of last van gehad dus ik vraag me af hoe ze hier zijn gekomen en hoe we ervan af komen?!

Rayan Majoor

Meeste kortschildkevers leven van andere insecten, enkelen van rottend plantaardig materiaal of schimmels. Ik zie dus niet hoe het ongedierte zou kunnen zijn (zelf vind ik sowieso bijna niks ongedierte). Insecten, zeker zulke kleine, weten altijd wel een weg naar binnen te vinden: door hele kleine spleten (bijvoorbeeld bij een raam dat open kan, zelfs als ie dicht zit) of meeliftend naar binnen op de mensen die er wonen.
Ik zou niet weten hoe je ervan af zou kunnen komen, onder andere ook omdat dat voor zover ik weet niet nodig is. (Vanwaar ook 'agressie' tegen beestjes waar je geen last van hebt, behalve dan dat je ze op de vensterbank ziet lopen?)  Wat denk ik meestal de beste optie is als je ergens van af wilt is gewoon wachten: veel dieren verdwijnen uiteindelijk wel weer. Zelf denk ik ook dat dat de beste optie is met de beruchte buxusmot: zolang mensen hun buxushaagjes proberen te beschermen komt de buxusmot altijd wel weer terug. Als je echter de strijd 'opgeeft' zal de buxus en daarmee het voedsel voor de rupsen kaalgegeten worden en zal de soort hier verdwijnen. Als je dat echt goed met z'n allen doet zou je daarna wellicht zelfs weer buxus kunnen planten aangezien de buxusmot hier dan niet meer voorkomt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Kippenhok

#4
Bedankt voor je reactie. Ieder zijn mening, maar ik heb insecten liever in mijn tuin en niet in mijn huis en vind kruipende beestjes in mijn huis vies.