Vrolijk pasen

Gestart door janaken, maart 22, 2008, 12:44:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

Een nieuwe lente en een nieuw geluid.
En een nestje met paaseitjes.
Groetjes,

Tjeu.

Floppy

Dank !
Om trek van te krijgen.  :lol:

Vanmiddag bij toeval een Paasgal gezien, de enige door een zoogdier (Lepus europaeus) veroorzaakte gal.

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

janaken

Het heeft even geduurd, maar hier is ze dan.

Andricus lignicola kruipt uit knopgal in moseik.
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Andricus lignicola, vrouwtje, sexuele generatie.
Groetjes,

Tjeu.

Arp

Fantastische foto's Tjeu  :o  Mooi dat je er op het uur U bij kon zijn  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppy

Uiterst fraaie en interessante foto's, Tjeu !
En wat een timing  :duim:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

huysse

Prachtig!
Bij je in de buurt of heb je er gekampeerd? :P

Marijke

janaken

IK weet bij mij in de buurt geen moseiken te vinden. De dichtsbijzijnde staan 50 km. verderop.
Ik heb er een paar takjes afgebroken, en bij mij in een vaas voor het raam gezet. Zo kun je het ook nog een beetje volgen.
En het is inderdaad een kwestie van geluk er op het juiste ogenblik bij te zijn. Al is het openknabbelen wel een langdurige bezigheid. En ze nemen tussendoor ook flinke rustpauzes.

Over de naam van de galwesp ben ik ondertussen flink aan het twijfelen geslagen. Er spreekt ook veel voor Andricus kollari. De gallen hiervan zijn namelijk extreem variabel, en kunnen dus ook op A. lignicola lijken. De enige zekere determinatie van dit soort gallen is om het uitgekomen beestje te determineren. En dat moet onder een microscoop.
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Het opkweken van gallen blijkt in de praktijk best mee te vallen.
Aan de ene kant roof je toch iets uit de natuur, aan de andere kant krijg je dingen te zien die je anders nooit te zien kunt krijgen. En de beestjes zelf schijnen er niet onder te lijden.

Neuroterus albipes kruipt uit plaatjesgal
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Op deze manier krijg je ook eventuele inquilinen en parasitoïden te zien, bijvoorbeeld Torymus flavipes. Al blijf ik hopen zo'n beestje ook nog een keer in het wild te treffen.

Torymus flavipes, parasitoïde van Neuroterus albipes
Groetjes,

Tjeu.

lily

Wat bijzonder om " Het" moment te kunnen vastleggen.
Mooi!

Gr.Lily

Floppy

Echt prachtige foto's, Tjeu !
:duim:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

frankvb

wow! erg mooie plaatjes (Y)
Frank