Welke braam kan dit zijn?

Gestart door mwestra74, juni 16, 2023, 11:57:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

mwestra74

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/276570825/.
1 Zwarte braam - Rubus Sec. Rubus
datum: 2023-06-16
locatie: Spijkenisse - Brabantpark (ZH)

foto's:





MvrG,

Martin

Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.

peterv

Het lijkt me een soort woudbraam, mogelijk Rubus praticolor maar een vreemde groeiplaats (aangevoerd?) en op basis van de foto's niet zeker. Het zou in dit geval nuttig zijn om een bloeiwijze en niet-bloeiende tak te drogen en naar het Nationaal Herbarium te sturen. Dan is er in elk geval materiaal veilig gesteld voor toekomstig onderzoek.
Peter Venema

mwestra74

Dank je voor je reactie. Hij groeit onder hazelaars en kornoelje. Iets verder staat geloof ik nog een exemplaar.

Nationaal Herbarium zit ook in Leiden toch. Ik werk in Leiden, miss kan ik wel 2 takken afleveren.
Kan ik hem wel als R. praticolor (onzeker) invoeren, of liever zo laten staan.
MvrG,

Martin

Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.

mwestra74

Volgens Karst zou dit R. schleicheri zijn.
MvrG,

Martin

Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.

peterv

Citaat van: mwestra74 op juni 18, 2023, 22:50:48 PMVolgens Karst zou dit R. schleicheri zijn.
Nee, die is het beslist niet. Ik zie op jouw foto's andere bestekeling en bijvoorbeeld extreem voetvormig aangehechte onderste zijblaadjes. Dat past niet bij R. schleicheri.
Peter Venema

peterv

Citaat van: mwestra74 op juni 17, 2023, 20:27:03 PMDank je voor je reactie. Hij groeit onder hazelaars en kornoelje. Iets verder staat geloof ik nog een exemplaar.

Nationaal Herbarium zit ook in Leiden toch. Ik werk in Leiden, miss kan ik wel 2 takken afleveren.
Kan ik hem wel als R. praticolor (onzeker) invoeren, of liever zo laten staan.
Ja, dat is in Leiden. Voer maar in als onzekere R. praticolor. Dat geeft toch iets meer richting dan een zwarte braam.
Peter Venema