de onderkant van stoeprandvingermos

Gestart door vdvaart, september 10, 2019, 10:13:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Dit exemplaar leek mij stoeprandvingermos, gezien de marmering en groeiwijze. Op het beton van de voet van een hoogspanningsmast. Volgens de Veldgids is de onderkant van stoeprandvingermos grijzig. Ik vind de onderkant van dit exemplaar echter lichtbruin. Is de Veldgids gewoon abuis?

Voor andere vingermossen wordt de onderkant geelwittig genoemd. Goed herkenbare exemplaren van kapjesvingermos en heksenvingermos vind ik, als ik daar naar kijk, een onderkant hebben die lichtbruin is, niet geelwittig, dat even terzijde.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179270213/.
1 Stoeprandvingermos - Physcia caesia
datum: 2019-09-09
locatie: Nieuwe Dordtse Biesbosch (ZH)

foto's:


onderkant lichtbruin, niet grijzig
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

H Timans

Kleurinterpretaties zijn een lastig probleem dat ikzelf herken bij de nieuwe Veldsleutel. Ik herken dat probleem niet zo uit de Veldgids, maar voor veel soorten geldt dat ze erg variabel zijn. Ik zou als er om kleur gevraagd wordt zo diep mogelijk in het rozet (eronder dus) kijken, helaas beschadig je dan wel het korstmos....
Mvg Harold Timans

vdvaart

Bedankt voor de reactie! Ik probeer de Veldsleutel ook te gebruiken en inderdaad de kleuren geven veel moeilijkheden. Zo kun je de kastanjebruine schotelkorst (om maar een voorbeeld te geven) niet vinden in de  Veldsleutel onder thallus wit (je moet onder grijs zoeken) hoewel de Veldgids het thallus zonder markeren wit noemt. Ik zie ook wel dat apotheciĆ«n in de tekst als geel worden omschreven pal naast een foto die duidelijk oranje laat zien. Ik heb overigens zowel problemen met de Veldgids als de Veldsleutel waar het gaat om kleuren. Ik heb het materiaal van deze waarneming niet meer bij de hand maar ik heb lobben toch wel tot een cm van de rand bekeken en ze zijn lichtbruin aan de onderkant, niet grijzig. Ik weet dan dus niet of ik moet gaan twijfelen aan de soort. Gezien mijn natuurlijk nog erg oppervlakkige waarneming dat de kleuren soms wat arbitrair worden beschreven in de gidsen, kan het echter nog steeds zo zijn dat stoeprandvingermos aan de onderkant helemaal niet consequent grijzig is. Wie kijkt daar nu naar, behalve nog steeds wat aarzelende beginners zoals ik (vind mossen toch veel logischer en controleerbaarder beschreven).
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart