hagedissen gevonden in Zwolle

Gestart door wlierop, april 20, 2008, 13:51:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

wlierop

Hallo,

Vandaag 20 april kwamen wij bij werkzaamheden in onze tuin enkele hagedissen tegen. Mijn vraag is weet iemand welke soort dit is. Ik vermoed leverbarende hagedissen, maar ik heb er niet zo veel verstand van.
Zie foto (De foto is van de grootste ongeveer 8-10 cm de kleinere ongeveer 6 cm zwaren helemaal bruin, kan hier eventueel ook nog een foto van sturen)

Met vriendelijke groet,

W. van Lierop

vuurvlinder

Ik denk dat het een gewone watersalamander is.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk denk dat het een gewone watersalamander is.
Die bestaan niet, mja het zijn wel salamanders, in landfase. Het zijn volgens mij Kleine watersalamanders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wlierop

Hieruit blijkt dat ik er niet veel verstand van heb. Ik woon namelijk aan het water en heb nooit aan watersalamanders gedacht. Laat staan aan een "landfase" van deze beesten. Dus watersalamander is heel aannemelijk. De plek waar we ze vonden bevond zich 1,5 meter van het water af. Zal me ook eens gaan verdiepen in watersalamanders en dan met name die landfase van ze.

Als bijlage nu ook de kleinere variant (ze zaten met zijn drieen bij elkaar)

vuurvlinder

Ik bedoelde dus ook de kleine watersalamander. :rolleyes: Heb er een behoorlijk aantal in en rond mijn vijver.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wlierop

Bedankt voor jullie reacties.

Ben verder gaan zoeken naar informatie over de kleine watersalamander en ben overtuigd dat ze het zijn.  Heel leuk.

Zal uitkijken met deze beestjes. Ze kwamen tevoorschijn bij het uitscheppen van een lavendelstruik. Moet dus iets voorzichter zijn. Viel ons wel op dat ze nauwelijks te zien zijn op de aarde mooie camouflage!

Heb ze laten zitten waar ze zaten en na een tijdje waren ze verdwenen. Ik neem aan dat ze zich normaal niet zo snel laten zien.

En ik weet neit of het toeval is maar: Regelmatig wordt door de gemeente de sloot achter mijn huis leeggebaggerd. En uitgerekend het stuk voor mijn huis laten ze alle (Water)planten staan, en ik heb gelezen dat ze de eieren op waterplanten leggen. Toeval ? Ik weet het niet. Ik kom niet aan die planten.

Groeten,

Werner

vuurvlinder

Citeer

Zal uitkijken met deze beestjes. Ze kwamen tevoorschijn bij het uitscheppen van een lavendelstruik. Moet dus iets voorzichter zijn. Viel ons wel op dat ze nauwelijks te zien zijn op de aarde mooie camouflage!

Heb ze laten zitten waar ze zaten en na een tijdje waren ze verdwenen. Ik neem aan dat ze zich normaal niet zo snel laten zien.

Op het land zijn ze inderdaad heel goed gecamoufleerd. Ze verstoppen zich onder planten en plantenresten, maar ook onder stenen. Bij mij zijn er wel eens een paar per ongeluk in de groene container terecht gekomen.  :( Ze klommen gelukkig allemaal weer omhoog tot op de rand vlak onder het deksel, dus kon ik ze er weer uit halen. De container heb ik toch maar 2 weken langer niet laten legen, ik wilde er zeker van zijn dat ze er allemaal weer uit waren.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Tim Asbreuk

CiteerEn ik weet neit of het toeval is maar: Regelmatig wordt door de gemeente de sloot achter mijn huis leeggebaggerd. En uitgerekend het stuk voor mijn huis laten ze alle (Water)planten staan, en ik heb gelezen dat ze de eieren op waterplanten leggen. Toeval ? Ik weet het niet. Ik kom niet aan die planten.

Als het goed is heeft de gemeente een gedragscode flora en fauna wet. Hierin houden ze onder andere rekening met amfibiën, bijzondere flora en broedvogels. Vaak passen ze de tijd van het schonen, maaien en baggeren aan. Dit kan helaas niet altijd omdat ze dan niet helemaal rond komen of vanwege de veiligheid.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk