Populatie grote spitskop in Leiden!

Gestart door RoyKleukers, augustus 28, 2019, 10:11:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

RoyKleukers

Gisteren heeft Daan Drukker drie mannetjes van de grote spitskop Ruspolia nitidula gevonden bij het LUMC in Leiden: https://waarneming.nl/observation/178677031/.

Deze onverwachte plek betekent dat de soort mogelijk al op veel meer plekken in ons land zit. Daarom een oproep aan alle sprinkhanenliefhebbers om de komende warme avonden een rondje in de buurt te maken en goed op het harde zoemende geluid te letten op geschikte plekken: slootkanten, ruige graslanden en bermen. Graag met geluidsopname invoeren!
EIS-coordinator sprinkhanen

Robert Brunink

Is de plek niet een beetje verdacht? Ooit een keer door iemand versleept of is het een hele goede vlieger?

marcel234

CiteerOp 27 augustus werd een populatie van de grote spitskop aangetroffen in een aangeplante grasvlakte bij het Leids Universitair Medisch Centrum in Leiden.
Nee hoor.

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson


marcel234

#5
Citaat van: Wim Bakker op september 03, 2019, 11:46:16 AM
Wat bedoel je precies Marcel?    :huh:
Die grasvlakte is recent aangeplant dus het is goed mogelijk dat ze meegekomen zijn met die grassen.
Zie Robiniagalmug https://old.waarneming.nl/soort/info/26819 die verspreid is met de Robinias die gekweekt worden in Italie en op Nederlandse kwekerijen uitgroeien tot verkoopbare bomen.

slechtvalk07

Citaat van: Robert Brunink op september 02, 2019, 17:04:41 PM
Is de plek niet een beetje verdacht? Ooit een keer door iemand versleept of is het een hele goede vlieger?

De plaats waar de Grote Spitskopjes zijn aangetroffen is het Hippocratespark, ook wel bekend als het voorterrein van het LUMC. Dat voorterrein is in het voorjaar en de zomer van 2015 opnieuw ingericht, zie:
https://www.awgroep.nl/projecten/terreininrichting-leids-universitair-medisch-centrum/

Het ontwerp is van bureau Marconi, maar dat lijkt niet meer te bestaan. Op het terrein zijn vijf grassoorten aangeplant:
•   Miscanthus – prachtriet (inheems)
•   Molinia – pijpenstrootje  (inheems)
•   Poa – beemdgras (inheems)
•   Panicum – vingergras
•   Stipa – vedergras.

Ik geloof dat het prachtriet het niet heeft gered. De Grote Spitskopjes zitten in het vingergras, ik weet niet waar dat is gekweekt, maar dat kan ik navragen bij de AW-groep.

Met groet,
Anne Sytske Keijser


marcel234

#7
Citaat van: slechtvalk07 op september 03, 2019, 17:56:26 PM
Citaat van: Robert Brunink op september 02, 2019, 17:04:41 PM
Is de plek niet een beetje verdacht? Ooit een keer door iemand versleept of is het een hele goede vlieger?
•   Miscanthus – prachtriet (inheems)
•   Molinia – pijpenstrootje  (inheems)
•   Poa – beemdgras (inheems)
•   Panicum – vingergras
•   Stipa – vedergras.

Panicum lijkt me een gierst, maar tuinders noemen dat blijkbaar vingergras.
https://old.waarneming.nl/soortenlijst.php?q=panicum&g=10&f=0&type=0&z=0&local=0&local=1&p=0&sound=0&sort_lat=0&all_lang=0&exact=0


CiteerPanicum
De Panicum virgatum, ook wel vingergras genoemd, is een siergras met opgaande groei die behoort tot de grassenfamilie. De verschillende Panicum virgatum soorten kunnen 120 cm - 200 cm hoog worden, afhankelijk van de soort. Onder de soorten zitten opvallende verschillen in het blad.

Soorten vingergras
Het blad van de Panicum virgatum 'Heavy Metal' is blauwgrijs van kleur, terwijl de Panicum virgatum 'Rehbraun' mooi helder groen uitloopt en in de toppen zelfs naar rood verkleurd. In augustus tot oktober bloeien de Panicum virgatum soorten met witte, koperkleurige tot geelbruine bloemen. Bij de meeste soorten Panicum virgatum hebben de bloemen een heel open karakter, zoals de Panicum virgatum 'Strictum'. De bloemen van de Panicum virgatum 'Cloud Nine' vormen in de volle bloei een soort van bloeiaren waas. De vele open aren vormen samen een opvallende verschijning. Dit is een heel mooi soort om in groepen aan te planten.

Panicum snoeien
Vingergras is goed winterhard en groenblijvend tot laat in het najaar. Sommige soorten zelfs tot aan de winter, dan laat de plant zijn blad vallen om in de lente opnieuw uit te lopen. Onder de grond houden deze grassen zich in leven door middel van hun ondergrondse winterknoppen. Snoei de grassen pas af in het voorjaar voordat het gras uitloopt.

Planten van Panicum virgatum
De Panicum virgatum doet het prima als solitair, bijvoorbeeld op de hoek van een border, maar komt het beste tot zijn recht in groepen in borders. De Panicum virgatum groeit op elke niet te natte grond, maar gedijt het beste op droge tot vochthoudende, lichtzure grond in de volle zon. In droge en hete periodes is het belangrijk dat de plant voldoende water krijgt. Bij het planten kunt u het best tuinplantengrond gebruiken. Meng deze twee samen met uw tuingrond om te zorgen voor een goede start van de jonge plantjes. Video en informatie over vingergras siergrassen>
https://www.tuinplant.nl/siergrassen/panicum

Robert Brunink

Citaat van: slechtvalk07 op september 03, 2019, 17:56:26 PM
De Grote Spitskopjes zitten in het vingergras, ik weet niet waar dat is gekweekt, maar dat kan ik navragen bij de AW-groep.

Doe mij anders ook maar wat van dat gras! :-)

migratorius

Citaat van: slechtvalk07 op september 03, 2019, 17:56:26 PM
Het ontwerp is van bureau Marconi, maar dat lijkt niet meer te bestaan. Op het terrein zijn vijf grassoorten aangeplant:
•   Miscanthus – prachtriet (inheems)
•   Panicum – vingergras
Miscanthus is uitheems (Aziatisch) en Panicum is inderdaad gierst.
Als er iemand een foto heeft van dat "vingergras" komen we er op het plantenforum vast wel uit.

JanHein

Robert Brunink

Misschien een idee: in Nederland zitten her en der kwekerijen met siergrassen, zouden ze daar ook kunnen zitten? Of ergens in een grote tuin met veel siergrassen?

RoyKleukers

Wat vooral ook relevant is, hoe de grassen in Nederland terecht komen. Als de pollen gras vanuit Zuid-Europa worden geïmporteerd, dan zouden er eieren mee kunnen komen. Maar als de grassen in Nederland vanuit zaad worden opgekweekt, dan vervalt die optie.
EIS-coordinator sprinkhanen

slechtvalk07

Ik heb de AW-groep gemaild - hopelijk heeft iemand daar tijd om na te kijken wat de herkomst is van de grassen en ons daarover te berichten.
Het gaat overigens om deze soorten (moest even ander document erbij zoeken):
Miscanthus sinensis (inderdaad helemaal niet inheems, ook al denkt LUMC daar anders over - deze is trouwens verdwenen, denk ik - niet aangeslagen)
Molinia Caerulea (Dauerstrahl pijpenstrootje, inheems)
Stipa turkestanica (vedergras)
Panicum virgatum Heavy Metal
en Poa Chaixii bergbeemdgras.

Anne Sytske Keijser

migratorius

Panicum virgatum wordt inderdaad heel onhandig ook "vingergras" genoemd...

JanHein

Robert Brunink

Ik zag 2 dubieuze waarnemingen van Grote Spitskop (Limburg en Assen) en een reactie lijkt er niet te komen, dus misschien maar verwijderen?